" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Monday, May 10, 2010

Menunggu saat janji kemenangan

Oleh SUHAIMI MOKHTAR

Selama lebih enam dekad sejak 1948, perjuangan rakyat Palestin bagaikan tiada penyelesaiannya dan terowong cahaya pembebasan bumi Palestin yang dijajah, ditakluki dan diduduki Zionis Yahudi, bagaikan tiada penghujungnya.

Sudah ramai yang menjadi syuhada’, tetapi cahaya kemenangan di hujung terowong bagaikan tidak akan kunjung tiba. Bahkan rejim Zionis Yahudi yang menjajah dan menakluki dengan bantuan Amerika Syarikat (AS) dan barat terus mengganas, membunuh, menyekat dan menzalimi rakyat Palestin dengan peralatan senjata yang canggih yang dibekalkan oleh kuasa AS dan sekutu baratnya

Rakyat Palestin telah berjuang dengan kekuatan seadanya dan tidak mampu melawan peralatan canggih kelengkapan perang rejim Zionis Yahudi yang mempunyai bukan sahaja ketangkasan di udara tetapi juga di darat dan laut.

Pada tahap awal perjuangan, pejuang-pejuang Palestin hanya mampu membaling batu, melastik musuh, tetapi mutakhir ini sudah mampu menghantar reket buatan sendiri yang jarak jauhnya sudah boleh menakutkan penduduk rejim Zionis Yahudi di selatan bumi Pelastin yang dirampas dan dijajahnya dan dijadikan sebagai negaranya.

Pejuang Palestin telah mengubah corak dan taktik perjuangan dengan melahirkan pejuang-pejuang berani mati yang menyelinap masuk ke kawasan penduduk Yahudi dan ia telah memberi satu tamparan dan kesan yang menakutkan kepada penduduk Yahudi.

Tindak balas rejim Zionis Yahudi ialah membina tembuk pemisah dengan memisahkan wilayah-wilayah yang diperuntukkan kepada Palestin di Tebing Barat dan di Semenanjung Gaza yang dikenal pasti sebagai wilayah Pihak Berkuasa Palestin (PA) yang bakal menjadi Negara Palestin bersama dengan wilayah Baitulmuqaddis Timur, yang terkandung dalam pelan damai sebagaimana yang dirangka pembroker pelan damai terdiri dari AS, Perancis, United Kingdom, Rusia dan PBB.

Pelan damai penyelesaian dua negara dengan Negara Palestin wujud beriringan dengan rejim zionis Yahudi yang dilahirkan British dan didukung bersama AS sejak lebih enam dekad lalu adalah sebahagian perjanjian yang terkandung dalam pematerian Kem David dan Oslo, dengan negara-negara Arab mengiktiraf kewujudan rejim Zionis. Setakat ini Mesir, Jordan dan beberapa buah negara Arab yang lain seperti Moroco telah mengiktiraf kewujudan rejim Zionis.

Setelah tembuk pemisah yang dipanggil sebagai Tembuk Aparthied oleh mantan Presiden AS Jammy Carter,dan pelbagai pusat kawalan dan pemeriksaan yang banyak dibina, pergerakan pejuang Palestin mampu dibendung rejim Zionis, tetapi serangan roket dari Gaza tidak dapat dibendung sepenuhnya menyebabkan rejim Zionis melancarkan perang terhadap Gaza selama 22 hari tahun lalu. Sebenarnya wilayah-wilayah yang dikenal pasti sebagai wilayah Pihak Berkuasa Palestin ini pun masih di bawah penaklukan rejim Zionis.

Kejayaan Pergerakan Hamas dan pergerakan Islam lain mempertahankan Gaza dengan iltizam politik yang hebat, menangani sengsara dan penderitaan 1.5 juta rakyatnya, memberi pukulan politik kepada rejim Zionis mengenai keupayaan ketenteraan mereka di sebalik dengan segala kecanggihan peralatan perang yang mereka miliki.

Rejim Zionis boleh melakukan apa sahaja, membina penempatan baru Yahudi di Tebing Barat, di Baitulmuqaddis Timur dan sebagainya tetapi tidak mampu membendung serangan roket. Rejim Zionis mahu menjadikan seluruh Baitulmuqaddis sebagai ibu negara rejim Zionis dan pusat pentadbirannya menggantikan Tel Aviv.

Isu-isu ini membelenggu dan menghalang rundingan pelan damai. Sejak lebih setahun apabila Barack Obama menduduki Rumah Puteh, tiada satu rundingan damai dapat diadakan, baik secara langsung atau tidak langsung.

Obama yang menghantar seorang diplomat handal dan cekap, George Mitchele untuk berulang alik antara pusat pentadbiran rejim Zionis di Baitulmuqaddis dengan Ramallah, pusat pentadbiran PA gagal bagi menggerakkan pelan damai yang telah tertangguh lebih setahun.

Dalam menggerakkan pelan damai , Mantan Presiden Bush lebih berjaya, tetapi tiada hasil konkrit berjaya dicapai. Ia setakat menggerakkan rundingan untuk mengabui dunia negara-negara umat Islam, seolah-olah Negara Palestin akan lahir tidak lama lagi. Hakikatnya ia adalah latihan perhubungan awam semata-mata.

Baru-baru ini rundingan damai tidak langsung yang dibroker oleh AS melalui George Mitchele hampir dapat diadakan, tetapi ia gagal diadakan pada saat-saat akhir apabila rejim Zionis mengumumkan pembinaan 16,000 unit rumah orang Yahudi di Baitulmuqaddis Timur dan pembinaan lain di Tebing Barat.

Pihak Berkuasa Palestin melalui Lega Arab membatalkan rundingan dan bertegas tidak akan meneruskan sebarang rundingan selagi pembinaan penempatan Yahudi diteruskan dan sehingga kini tiada satu rundingan pun dapat digerakkan.

Selain permasalahan penempatan Yahudi di wilayah yang dikenal pasti sebagai wilayah untuk dilahirkan Negara Palestin, beberapa isu lain menghalang rundingan antaranya ,isu hak rakyat Palestin yang menjadi pelarian untuk pulang, isu ibu negara rejim Zionis, Baitulmuqaddis yang terdapat di dalamnya Mesjid AlAqsa, kiblat pertama umat Islam dan masjid yang disebut dalam Al-Quran yang mencatat peristiwa Isra’ Maaraj Rasullullah.

Isu lain, termasuk sempadan sebelum perang bulan Jun 1967 masih tidak dapat dirumuskan dan Pihak Berkuasa Palestin mahu menjadikan Baitulmuqaddis Timur sebagai ibu negara Palestin, apabila Negara Palestin dilahirkan dalam penyelesaian damai dua negara.

Melihat semua ini, tidak mungkin pelan damai akan berjaya dicapai. Ia sesuatu yang hampir mustahil, apalagi dasar-dasar AS dan barat tidak pernah berubah terhadap isu Palestin dan kuasa-kuasa ini terus mendukung rejim Zionis. Terlalu banyak permasalahan yang membalut dan membelenggu untuk dicari jalan penyelesaian yang adil dan saksama.

Keseluruhan percaturan di Palestin yang melibatkan terlalu banyak pihak yang berkepentingan terutama AS dan barat telah mengheret tiga agama iaitu Islam Kristian dan Yahudi dalam kancah pertembungan. Nampaknya tiada penyelesaian dapat dicapai tanpa melalui perjuangan pembebasan.

Rakyat Palestin yang berjuang untuk pembebasan melalui pendekatan faham nasionalis Arab telah gagal ,walaupun dengan rampasan kapal terbang oleh Laila Khalid pada era Palestin di bawah pimpinan Yassir Arafat. Apa yang berlaku rejim Zionis terus mencengkam dengan angkuh dan sombong dan kini telah masuk fasa kedua cengkaman dan keangkuhan Yahudi, apabila perjuangan rakyat Palestin untuk pembebasan mengambil pendekatan Islam.

Pendekatan ini akhirnya akan beroleh kemenangan sebagaimana yang dijanjikan Allah. Apabila rejim Zionis meningkatkan kesombongan dan keangkuhan mereka dengan pelbagai kezaliman yang dilakukan termasuk menyekat makanan dan keperluan harian rakyat Palestin menyebabkan rakyat Palestin mati kelaparan dan kebuluran, maka ketika itu kebangkitan berada di peringkat tertinggi yang tidak dapat dibendung lagi.

Dengan kezaliman ini dan tekad serta iltizam politik berterusan , rakyat Palestin mampu menghadapi ujian getir ini. Ia menimbulkan dimensi baru kebangkitan seluruh umat Islam di dunia berganding bahu menghulurkan tangan bantuan untuk menyelamatkan rakyat Palestin. Bantuan melalui badan bukan kerajaan ini, kerana rejim-rejim umat Islam hanya mampu berpeluk tubuh, menjadikan perjuangan Palestin bersifat universal dan mencapai momentum baru.

Perjuangan Palestin kini didukung oleh seluruh umat Islam dunia, bukan lagi rejim negara umat Islam. Inilah jalan kemenangan yang dijanjikan oleh Allah apabila perjuangan pembebasan Palestin menjadi perjuangan ummah.

Perjuangan Palestin tidak akan mencapai kemenangan hanya dengan jihad pejuang Palestin, tetapi dengan jihad seluruh ummah yang menginfakkan harta benda, tenaga dan nyawa sekalipun, seperti yang berlaku sekarang apabila badan bukan kerajaan (NGO) mengambil daya utama mengumpul dana, barang keperluan, makanan, ubatan untuk dihantar ke Palestin melalui laut dari Pelabuhan di Turki ke Gaza, bagi menyelamatkan mereka yang sedang dizalimi.

*Penulis ialah Perunding Media di Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111