" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Monday, July 12, 2010

German Malaysian Institute (GMI) Pun Dah Kering Fulus

Oleh GuaBebas

"Hari ini aku mendapat panggilan dari seorang rakan yang bertugas di German Malaysian Institute (GMI) Bangi menceritakan betapa GMI sekarang ni kekeringan fulus dan terpaksa menekan pelajar untuk mengisi kantong mereka.

GMI merupakan sebuah institut hak milik MARA dan kebanyakkan pelajar yang mengikuti kursus diploma dan German A-Level Preparation Program (GAPP) merupakan pelajar tajaan MARA. Tetapi terdapat juga para pelajar yang ditaja oleh FAMA (FAther & Mama).

Mengikut rakan ini, pihak MARA menanggung keseluruhan kos pengajian pelajar GAPP sebanyak +-RM50,000 bagi jangkamasa 20 bulan. Setiap bulan, pelajar akan dibayar RM410.00 untuk kos sara hidup yang mana wang tersebut digunakan bagi membeli buku-buku rujukan yang mencecah ratusan ringgit.

Bagi pelajar yang keluarganya berkemampuan, tambahan duit poket diberikan untuk kegunaan mereka tetapi bagi yang kurang berkemampuan, RM410.00 itulah segalanya.

Hari ini, GMI sekali lagi mencipta sejarah dengan mengenakan denda kepada para pelajar yang lewat membayar yuran pendaftaran. Para pelajar GAPP yang lewat membayar yuran untuk semester baru pada hari ini didenda RM20.00 seorang walaupun kelewatan hanya sehari.

Bayangkan nilai RM20.00 bagi seorang pelajar yang bergantung 100% diatas wang sara diri tersebut.

Pihka GMI sebelum ini gagal menyediakan pensyarah matapelajaran kimia selama hampir 3 bulan tetapi walaupun aduan dibuat oleh pihak pelajar, GMI memberikan jawapan jawatan tersebut telah diiklankan tetapi tidak mendapat sambutan. Bagi pelajar yang keluarganya mampu, mereka telah memilih untuk berkongsi dan membayar RM300 seorang bagi membiayai tenaga pengajar luar atau dalam ertikata guru tuisyen bagi memastikan anak-anak mereka tidak ketinggalan dalam mata pelajaran tersebut kerana peperiksaaan pada bulan 10 nanti akan menentukan kelayakkan mereka untuk menyambung pelajaran ke German yang menjadi impian setiap pelajar GAPP di GMI. Tetapi hanya segelintir kecil sahaja yang mampu untuk membiayai tuisyen tersebut.

Tiada pemotongan kos diberikan kepada pihak pelajar sewaktu ketiadaan Pensyarah tersebut tetapi kelewatan membayar yuran selama sehari dikenakan denda RM20.00. Apakah kewajaran pihak GMI melakukan tindakan tersebut?

Adakah tindakan tersebut direstui oleh pihak MARA? Atau MARA pun sudah mula kekeringan kantungnya. Sebagai seorang kakitangan GMI, rakan saya itu merasa sangat sedih melihat tindakan pihak pengurusan GMI kerana sebilangan besar para pelajar di GMI adalah pelajar berketurunan MELAYU dan sebahagian besar kakitangan GMI juga berketurunan MELAYU.

Inilah yang dikatakan MELAYU makan MELAYU....

Kalau tindakan ini tidak mendapat restu dari pihak MARA....Sila ambil tindakan segera...............

Saya akan mengikuti perkembangan seterusnya dari rakan saya nanti tentang GMI milik MARA ini.. Dana Komplek Tarbiyah PAS Pangkor


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111