" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Thursday, August 12, 2010

HAPUSKAN RASUAH DALAM LINGKUNGAN DEMOKRASI?

Ada menyatakan, kita perlu usahakan untuk mencapai khalifah dahulu, jika mahu hapuskan rasuah. Kita tidak boleh terlibat dengan demokrasi yang haram itu, dalam usaha menghapuskan rasuah.

Jawapan;

Sabda Nabi SAW;

مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ

Maksudnya;
"barangsiapa yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia tukarnya tangan. Jika tidak mampu, hendaklah dia tukar dengan lidah. Jika tidak mampu juga, maka hendaklah dengan hati [benci]. Maka itu adalah selemah-lemah iman" [muslim : 70]

Dalam mensyarahkan hadis ini, qadhi iyyad berkata;

هَذَا الْحَدِيث أَصْل فِي صِفَة التَّغْيِير فَحَقُّ الْمُغَيِّر أَنْ يُغَيِّرهُ بِكُلِّ وَجْه أَمْكَنَهُ زَوَاله بِهِ قَوْلًا كَانَ أَوْ فِعْلًا

maksudnya;
"hadis ini adalah asal sifat mengubah [kemungkaran]. menjadi hak pihak yang mengubah [orang yang melihat kemungkaran] bahawa dia mengubah dengan semua bentuk yang termampu menghilangkannya [kemungkaran], sama ada dengan perkataan atau dengan perbuatan"[Syarh An-Nawawi : 1/131].

Rasuah adalah kemungkaran. Kalau seseorang itu tidak solat, kemungkaran itu antara seseorang dengan Allah, tetapi apabila seseorang itu bermain dengan rasuah, sudah pasti dosanya itu bukan antaranya dengan Allah sahaja, tetapi sudah merebak kepada orang lain. Terutama, rasuah itu melibatkan dengan harta kerajaan, sudah ia melibatkan dosa dengan rakyat negara seluruhnya.

Justeru, rasuah ini wajib dihapuskan. Usaha menghapuskan ini, hendaklah dilakukan mengikut kadar termampu.

Di Malaysia, ia sukar dilakukan dengan sekadar mengadakan seminar, edar risalah, berceramah, berkuliah dan sebagainya. Lebih-lebih lagi, apabila rasuah itu berlaku dikalangan pemimpin negara yang naik menjadi pemerintah dengan cara demokrasi.

Justeru, tidak dapat tidak, usaha menghapuskannya mengikut kadar yang mampu adalah wajib, berdasarkan dalalah yang diisyaratkan menerusi hadis ini. Makanya, keterlibatan dalam demokrasi dalam menghapuskan rasuah adalah satu perkara yang wajib.

Kaedah fiqh ada menyebut;

"tidak sempurna perkara wajib, melainkan dengan melakukan perkara itu, maka melakukan perkara itu adalah wajib".

keadaan ini, bukan sekadar pada rasuah, malahan pada yang lain, seperti ISA, penyelewengan harta rakyat dan sebagainya.

Sekian

Wallahu 'alam.

Al-Bakistani.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111