" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Tuesday, November 9, 2010

“TEPUNG TAWAR”, KHURAFAT DALAM MASYARAKAT MELAYU.

2 Zulhijjah 1431H
Drs. Khalil Idham Lim.

Upacara tepung tawar, merupakan suatu amalan budaya melayu, ianya tiada seberang nas yang menunjukkan Islam menganjurkannya, Nabi saw langsung tidak pernah melakukannya, apatah lagi para sahabat.

Baru-baru ini kita dapat lihat beberapa gambar yang disiarkan di internet, jelas menunjukkan bahawa pemimpin tertinggi BN Perak turut serta dalam upacara yang tidak diketahui nasnya dalam syarak, upacara yang boleh diketegorikan termasuk dalam amalan khurafat dalam masyarakat Melayu, ia sama seperti mana yang kita tonton dalam drama melayu yang berketegori drama seram, ada memaparkan adegan seram dan pemujaan yang tiada dalam amalan Islam.

Namun, bagi masyarakat Melayu, ianya merupakan suatu upacara yang mempunyai tujuan tujuan yang baik, dengan pengharapan yang tinggi kepada yang berkuasa, doa dirafa’kan dalam upacara tersebut dan seterusnya di aminkan beramai-ramai.

Persoalan yang kita perlu dan sewajibnya tercetus dalam hati kita, adakah amalan ini mengikut lunas syarak, masakan Islam itu menghalang kita dari menganjurkan majlis yang mempunyai tujuan yang murni, akan tetapi di dalam Islam, ada syarak (cara) yang menjadikan amalan kita itu sahih serta boleh menjana pahala.

Mengenai “tepung tawar”, ia adalah berasal dari kata “ditampung tangan untuk menerima penawar (ubat),” upacara ini dipercayai ada unsur falsafah yang karut, di antara cara-cara menepung tawar yang sempat di baca, bahawa Orang yang hendak ditepung tawari mula-mula menerima ataupun mengambil sedikit (sejumput) beras putih, beras kuning, bertih dan bunga rampai, lalu menaburkannya ke atas ribaan atau keliling badan orang yang ditepung tawari, kadang-kadang disertai dengan ucapan ‘selamat’, “murah rezeki”’ “sehat”’ dan sebagainya.

Kelihatan seperti tiada unsur syarak yang meletakkan bahawa Allah swt sebagai tempat berharap yang utama.

Anjuran majlis tertentu seperti majlis tahlil, bacaan yasin beramai-ramai kita boleh katakan ianya berstatus ibadah kerana bersandarkan kepada nas walaupun ada pendapat mengatakan tidak.

فذكر إن الذكرى تنفع المؤمنين ( الذاريات : 55 )

“Maka ingatlah karena peringatan dapat memberikan manfaat kepada orang-orang yang beriman”.

Cuba tanya kepada masyarakat Bandar yang sering ke surau dan masjid mengenai aktiviti tepung tawar tersebut, saya yakin dan percaya, ramai yang akan mengatakan bahawa upacara sebegitu adalah amalan khurafat dan diada-adakan dalam masyarakat melayu, bahkan ada yang mengatakan bahawa ianya adalah amalan agama hindu.

Mufti Perak diseru memainkan peranan untuk mendorong Jawatankuasa Fatwa bersidang dengan segera supaya mengeluarkan fatwa mengenai tepung tawar ini .

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111