" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Sunday, January 17, 2010

ABUinPAS : Antara Hujjah Dan Pijak... Hanya Kerana Engkau Dilahirkan Dari Rahim Seorang Muslim...

Khalid Samad yang suka berhujah dan hujahnya pula sering jadi kontroversi disebabkan yang mendengarnya pula tak pandai nak berhujah yang mereka pandai hanyalah pijak kepala lembu dan juga pijak gambar Khalid Samad yang juga Ahli Parlimen Shah Alam.

Dilaporkan pula yang geng pijak kepala lembu adalah orang yang sama pijak gambar Khalid Samad. Dulu geng pijak kepala lembu tak puas hati dengan Khalid Samad dengan isu pindah kuil daripada Seksyen 19 ke Seksyen 23,Shah Alam. Sekarang mereka juga tak puas hati penjelasan Khalid Samad dalam isu Kalimah Allah.

Mereka tak pandai nak berhujah macam Khalid Samad dalam isu Kalimah Allah jadi bila dengar daripada hujung-hujung telinga kata kalimah Allah boleh digunakan oleh orang selain agama Islam mereka terus pijak-pijak gambar Khalid kerana samaada benci dekat Khalid Samad atau terlampau benci dekat orang bukan Islam lalu gambar Khalid dijadikan mangsa.Kali ini demo Kalimah Allah disertai Jais dan Mais dan geng pijak gambar khalid.Mereka 'bersatu hati' demi Kalimah Allah.

Bila ada dalam banyak-banyak orang yang berdemo tu sebut 'Bakar Gereja'! masing-masing pakat tak mengaku orang yang kata tu daripada kelompok masing-masing. Ada yang kata tak kenal pun orang yang bernama 'Suhaimi Shafie' pada hal mereka sama -sama demo di Masjid Negeri Shah Alam jumaat lepas.Mungkin takut kena ISA tu yang pakat tak mengaku. Menteri yang bagi amaran nak ISA tu pula buat 'gempaq' tu yang pakat tak ngaku.

Mereka 'bersemangat' pijak gambar Khalid Samad dalam Isu nak pertahan Kalimah Allah.Kalau ditanya kepada mereka geng pijak gambar Khalid tu -"Allah yang mana satu kamu nak pertahan? Adakah kamu kenal Allah?". Agak-agak muka yang bukan kaki masjid tu boleh jawab ke tidak? Macam juga orang tanya kita - "Hang solat ni kerana apa? Kerana Allah atau kerana nak masuk Syurga?"

Lapor Malaysiakini;

Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad membidas Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) kerana menganjurkan protes Jumaat lalu, membantah penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam.

Bercakap dalam ceramah Pakatan Rakyat mengenai isu-isu semasa di Kota Damansara malam tadi, beliau mengecam Mais dan Jais kerana mengarahkan wakil mereka menyertai protes tersebut di Shah Alam.

Menurutnya, nama Mais dan Jais tertulis pada kain rentang yang mengecam penggunaan kaliman Allah oleh bukan Islam dan mereka yang menyertai protes itu turut memijak gambarnya (Khalid).

Khalid berkata, sekiranya pengarah Jais, Datuk Mohammed Khusrin Munawi mahu terbabit dalam politik, maka beliau hendaklah menubuhkan sebuah parti dan bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Khalid turut membidas pemimpin BN yang menurutnya mengamalkan 'double standard' dengan membenarkan protes tersebut, dengan syarat pesertanya berada dalam halaman masjid.

Beliau menyifatkannya sebagai amat ganjil kerana sewaktu demonstari diadakan terhadap 'tiga katak' di Ipoh, pemimpin BN berkata 'ini bukan budaya kita'.

"Jadi mengapa ia kini menjadi budaya kita sekarang," soalnya.

Khalid merujuk kepada demonstrasi yang diadakan di Ipoh Februari lalu ketika tiga ADUN dari PKR dan DAP mengisytihar menjadi wakil rakyat Bebas, sehingga mencetuskan krisis perlembagaan di Perak.

Mengenai pendiriannya dalam isu 'Allah', Khalid berkata beliau secara tidak adil menjadi sasaran kerana berkongsi pandangan mursyidul am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. -misaimerah

Ulasan GB

Ramai juga yang menanya GB mengenai isu Allah dan sikap Khalid Samad. Kalau GB sebagai Khalid, GB tak hairan dipijak gambar, kerana manusia yang memijak itu bukan sahaja berani pijak gambar, hukum Allah juga dah lama dipijak oleh mereka.

Yang kita lihat UMNO menjadikan isu kalimah Allah sebagai modal politik untuk dia bangkit semula di era 1 Malaysia yang memperdayakan itu. Tetapi malangnya isu itu menjadi senjata yang makan tuan.

Tapi anehnya, terdapat ramai juga pemimpin dan ahli PAS (terutama dari kelompok perpaduang) yang menyokong tuntutan agar kalimah Allah hanya untuk Islam. Walaupun PAS telah membuat keputusan secara mesyuwarah bahawa merujuk kepada kadah ajaran agama yang sebenar, penggunaan kalimah Allah itu dibolehkan untuk penganut agama samawi. Hanya sanya perlaksanaannya perlukan pemantauan agar ianya tidak disalahgunakan.

Presiden PAS telah memberi amaran keras untuk mengambil tindakan bagi mereka yang menyertai demo dan menentang keputusan jemaah. Rujuk di sini. Namun sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil ke atas mereka yang menentang keputusan mesyuawarah itu.

Di antara pemimpin-pemimpin PAS yang mengeluarkan kenyataan yang tidak sehaluan dengan keputusan jemaah serta mengelirukan ahli-ahli PAS serta umat Islam ialah:

1) Kenyataan Timbalan Presiden, Nasharuddin Mat Isa di SINI
2) Kenyataan Timbalan Mursyidul Am, Datuk Dr Haron Din di SINI
3) Kenyataan Ketua Penerangan, Idris Ahmad di SINI
4) Kenyataan Pesuruhjaya PAS Selangor, Hassan Ali di SINI
5) Kenyataan Naib Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man di SINI

Masyarakat Melayu-Islam di dalam negara ini terhimpit dan terkongkong dengan pemahaman sempit mereka terhadap agama lain, malah welstanchaung mereka terhadap penganut agama lain juga begitu buruk sehingga memandang rendah kepada kumpulan orang yang menganuti agama selain Islam, dan mereka tidak pula berusaha untuk mempergiatkan dan mempertingkatkan usaha dakwah Islamiah agar Islam itu difahami dan diterima.

Persoalan "kalimah Allah" ini mudah difahami jika kita kembali kepada "hakikat" (kebenaran) bukan sekadar "syariat" (syiar).

Hakikatnya, hanya sanya kita ini dilahirkan dari rahim seorang ibu yang beragama Islam. Maka bermatian-matianlah kita pertahankan kalimah Allah.

GB ingin bertanya, taqdirnya dahulu jika anda-anda yang menentang kalimah Allah itu digunakan oleh bukan Islam, dilahirkan dari rahim seorang ibu bukan Islam, bagaimanakah agaknya sikap anda hari ini? Apakah pandangan anda sewaktu anda dihina dan ditentang oleh orang Islam dengan cara yang ada pada hari ini?

GB ingin bertanya, taqdirnya dahulu jika anda-anda yang menentang kalimah Allah itu digunakan oleh bukan Islam, dilahirkan dari rahim seorang ibu bukan Islam, apakah anda-anda tidak akan menyentuh makanan yang diharamkan Islam seperti babi, arak dan sebagainya? Silap gaya andalah orang yang paling banyak melahap babi dan paling ke depan di dalam tokong menyembah berhala!

Dan anda bernasib baik kerana dilahirkan seorang Islam. Maka itu bersyukurlah dan jangan memandang rendah penganut agama lain pula. Anda yang akan dipertanggungjawabkan jika anda tidak menyampaikan dakwah kepada mereka.

Itu sebab mengapa Islam mengajar kita untuk tidak "menghina" penganut agama lain. Tidak menghina ugama lain, tidak menghina "tuhan-tuhan" agama lain. Lihat ayat-ayat ini:

(2:148) Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadaNya. Maka berlomba-lombalah (dalam membuat) kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.

(10:99) Dan jikalau Tuhanmu menghendaki, tentulah beriman semua orang yang di muka bumi seluruhnya. Maka apakah kamu (hendak) memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman semuanya?

(49:11) Hai orang-orang yg beriman, janganlah sekumpulan org laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah org2 yg zalim.

(6:107) Dan kalau Allah menghendaki, niscaya mereka tidak memperkutukan(Nya). Dan Kami tidak menjadikan kamu pemelihara bagi mereka; dan kamu sekali-kali bukanlah pemelihara bagi mereka.

(6:108) Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dgn melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kpd Tuhan merekalah kembali mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan.

(16:125) Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dgn cara yg baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yg lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang2 yang mendapat petunjuk.

(16:127) Bersabarlah (hai Muhammad) & tiadalah kesabaranmu itu melainkan dgn pertolongan Allah & janganlah kamu bersedih hati terhadap (kekafiran) mereka dan janganlah kamu bersempit dada terhadap apa yang mereka tipu dayakan.

(17:44) Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. dan tak ada suatupun melainkan bertasbih dgn memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun.

Seterusnya ada yang menyerang Hakim Lau Bee Lan kerana keputusannya untuk membenarkan majalah Herald menggunakan kalimah Allah dengan menyatakan bahawa Hakim berkenaan ialah seorang penganut Kristian yang aktif. Jika benar demikian maka itu adalah lebih baik kerana seorang penganut Kristian yang aktif daripada penganut Kristian yang tidk aktif. Allah sendiri menyatakan

Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik. Dan sesungguhnya kamu dapati yang paling dekat persahabatannya dengan orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata: “Sesungguhnya kami ini orang Nasrani”. Yang demikian itu disebabkan karena di antara mereka itu (orang-orang Nasrani) terdapat pendeta-pendeta dan rahib-rahib, (juga) karena sesungguhnya mereka tidak menymbongkan diri. (QS. 5:82)

Ada yang beralasan, bahawa penggunaan kalimah Allah nanti akan menyebabkan tersebar luasnya ugama Kristian di kalangan umat Islam.

Bagi GB, penggunaan kalimah Allah oleh umat Kristian sepatutnya menggerakkan lagi umat Islam yang kini lalai untuk mengtauhidkan Allah supaya sentisa mendalami ugama dan sentiasa bertaqarrub kepada Allah supaya kita mampu untuk menjelaskan konsep Tuhan yang sebenar - THE ULTIMATE - Yang Mempunyai Kebesaran Dan Keagungan - Zal Jalali wal-Iqram kerana umat islam di dalam negara ini "telah lama meninggalkan Tuhannya" sehingga tiada lagi kebenaran dan keadilan di dalam negara ini sekalipun diperintah oleh umat Islam sendiri. Yang menentang penggunaan kalimah Allah itu tak lain ialah si pemalas yang ingin mendalami agamanya dan berdakwah untuk agamanya.

Bukankah cabaran itu satu peluang? Bukankah cabaran Kristian untuk menggunakan kalimah Allah di dalam apa juga media termasuk terjemahan biblenya itu adalah satu peluang keemasan untuk kita menyampaikan kebenaran dan menerangkan konsep ketuhanan yang telah disalahfaham oleh mereka? Dan diskusi keagamaan untuk menetapkan THE ULTIMATE akan menjadi lebih baik dan teruja yang akan mempertajamkan intelektualisme umat Islam sendiri yang kini semakin layu dan longlai mengenai konsep ketuhanan Allah itu sendiri?

Dan akhirkata


“Sibghah (pewarnaan) Allah, dan siapakah yang lebih baik sibghahnya daripada Allah?



Sesungguhnya Allah, Tuhanku dan Tuhanmu, karena itu sembahlah Dia. Inilah jalan yang lurus."

ABUinPAS : Apa yang masih tinggal pada kita?

Oleh Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah,

Saya terpanggil untuk menulis mengenai polemik kalimah Allah yang telah diputuskan oleh mahkamah yang berpihak kepada Kristian Katolik baru-baru ini. Penulisan yang menyokong keputusan mahkamah memenuhi setiap ruang laman-laman web ultra kiasu tanpa menghiraukan sensitiviti umat Islam. Begitulah wajah sebenarnya mereka yang selalu menuduh media lain tidak betul, siapakah sebenarnya yang betul? Kumpulan ini tidak pernah bersyukur, malah semakin berani menunjukkan belangnya.


Saya tidak menafikan hak agama lain untuk menggunakan kalimah Allah, sekurang-kurangnya kalimah ini menjadi sebutan mereka, manalah tahu suatu hari ini merekapun turut ikut bersunat. Namun, saya amat musykil, tetapi kenapa baru sekarang menjadi isu besar? Apakah tujuan di sebaliknya? Siapakah sasaran mereka? Sebagai umat Islam kita perlu memahami isu ini.
Bagi mereka yang tidak menyertai NGO, mungkin mereka tidak berapa nampak niat mereka yang sebenar. Tetapi bagi kami yang selalu berdamping dengan NGO, kami sudah masak dengan teknik dan taktik mereka ini. Mereka tidak akan berhenti untuk menuntut sehingga cita-cita mereka tercapai. Mereka akan menuntut semaksima mungkin, walaupun nampak seolah-olah tuntutan tersebut amat ekstrim. Mereka tahu, jika kerajaan tidak memenuhi kesemuanya, sekurang-kurangnya kerajaan akan memberi sebahagian. Sebahagian itu adalah kemenangan besar kepada mereka. Dengan sebab itu, kerja mereka hari ini ialah menuntut dan mendesak, apatah lagi ketika umat Islam dilanda perpecahan yang begitu melemahkan. Saya tidak fikir mereka sebegitu berani jika umat Islam bersatu. Sejarah menunjukkan bahawa apabila sesebuah bangsa itu kuat, biasanya ia akan digeruni.

Rakan-rakan facebook saya mengadu, ada kalangan orang Melayu Islam telah keluar daripada Islam dan menganut agama lain. Kumpulan ini begitu aktif menjalankan kerja dakwah mereka walaupun mereka tahu ia bertentangan dengan perlembagaan persekutuan. Hal yang sama pernah berlaku kepada Siti Hasnah Vengarama atau Banggarma Subramaniam baru-baru ini. Kita begitu hairan kenapa orang bukan Islam begitu berani ‘menikahkan’ Banggarma dengan lelaki bukan Islam yang ternyata bertentangan dengan perlembagaan dan salah di sisi undang-undang.

Walaupun Banggarma mengatakan bahawa dia sudah tidak Islam lagi, tetapi beliau masih tertakluk kepada undang-undang syariah, tidak kiralah sama ada dia beramal dengan Islam ataupun tidak. Mereka yang bertanggungjawab menikahkan beliau, sepatutnya merujuk kepada pihak berkuasa agama, sebagai tanda penghormatan ke atas agama Islam. Ironinya, sehingga kini tidak ada sebarang tindakan diambil oleh pihak berkuasa agama Islam. Tidakkah ini dinamakan toleransi?

Saya masih ingat, apabila isu ini disensasikan, belum apa-apa lagi kita lihat reaksi Majlis Perundingan Bagi Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) menggesa Mahkamah Syariah membenarkan Banggarma menganut agama Hindu dan sekali gus meninggalkan Islam, tanpa perlu melalui proses biasa di mahkamah. Paderi Kristian selaku presiden MCCBCHST berpendapat, murtad itu sah kerana menganut agama Islam pada masa kecil sahaja dan tidak pernah mengamalkan ajaran Islam. Paderi tersebut mendesak agar memberikannya kebebasan memilih agama kerana ia berumur lebih 21 tahun. Mahkamah Syariah dikatakan tidak layak kerana tidak mempunyai bidang kuasa ke atas ‘mereka yang tidak mengamalkan agama Islam’.

Persoalan saya, siapakah paderi tersebut untuk mengatakan sama ada Mahkamah Syariah layak atau tidak mengadili kes ini. Janganlah bertindak seperti hakim. Kita harus bersifat professional dan bukan beremosi serta bersentimen. Hormatilah kedudukan Islam selaku agama persekutuan. Ini tidak, belumpun perkara ini dibawa ke mahkamah, mereka sudah menjadi hakim. Saya amat bimbang jika wujud hakim seperti ini dalam mahkamah.

Berbalik kepada kes kalimah Allah ini, semua badan NGO bukan Islam bersatu hati mahukan kita menghormati keputusan mahkamah. Ironinya, bila keputusan menyebelahi bukan Islam, kita disuruh menghormati mahkamah dan keputusan itu adalah keputusan yang adil, tetapi bila keputusan menyebelahi orang Islam, kita kata mahkamah berat sebelah dan telah dipengaruhi tangan-tangan tertentu. Adakah tindakan ini wajar? Kenapa kita tidak bertindak secara profesional?

Apa jua alasan kita mengenai isu penggunaan kalimah Allah di kalangan bukan Islam, mudarat dan sakitnya lebih dirasai oleh umat Islam. Sepanjang pengamatan saya, di negara-negara barat majoriti Kristian, kalimah Allah tidak pernah digunakan sama sekali, sama ada digereja-gereja mahupun percakapan harian. Malah dalam filem-filem merekapun, saya tidak pernah menonton atau mendengar kalimah Allah digunakan.

Tidak dinafikan bahawa kalimah Allah telah digunakan di Indonesia dan beberapa negara Arab yang lain. Begitu juga di Sabah dan Sarawak. Persoalannya, adakah ia bermakna negeri lain perlu terikut sama?

Saya cukup hairan kenapa kita harus melayan tuntutan Kristian di Semenanjung yang hanya berjumlah kurang dari 9 peratus, berbanding dengan agama lain yang lebih dari itu. Seperti yang saya sebut sebelum ini, walaupun mereka sedikit, publisiti mereka sehingga menenggelamkan agama yang lain. Sedangkan kita tahu dari segi hak, mereka yang beragama Buddha, Konfucius dan Taoisme mempunyai lebih sedikit hak, sebab mereka ada 22 peratus.

Pada saya, apapun hujah untuk membenarkan Kristian menggunakan nama Allah, perlu ada pertimbangan antara mudarat dan sensitiviti umat Islam serta kesesuaiannya dengan perlembagaan negara kita. Bukanlah bermakna kita takut dengan dakyah Kristian, tetapi berpada-padalah dengan kedudukan mereka yang hanya 9 peratus. Kementerian Dalam Negeri dan Majlis agama Islam negeri mesti bertindak tegas ke atas mereka tanpa kompromi jika adalah risalah yang cuba untuk mengelirukan umat Islam. Perkara ini amat penting bagi menghindarkan mudarat lebih besar yang boleh menimpa orang awam Islam yang agak lemah dan mengelakkan konflik.

Justifikasi beberapa cendekiawan dan pertubuhan Islam yang tidak melarang penganut agama lain menggunakan kalimah Allah bagi Tuhan mereka, agak berat juga untuk diterima. Alasan mereka, “umat Islam tidak perlu berebut nama Allah dengan penganut Katolik. Mereka berhak menamakan Tuhan mereka dengan nama Allah kerana dalam al-Quran pun kaum Musyrikin menggunakan nama Allah”. Benarkah begitu? Mereka seolah-olah mendakwa Allah ‘membenarkan’ namaNYA digunakan oleh bukan Islam bagi merujuk kepada Tuhan Bapa, Jesus, dan segala sembahan yang bathil dan syirik itu.

Selaku bekas penganut Kristian bersama-sama beberapa rakan lain, kami tahu benar bagaimana orang Kristian bekerja. Cuma, saya ingin mengingatkan umat Islam supaya lebih berwaspada dan berhati-hati. Kalimah Allah ini merupakan salah satu tuntutan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) suatu ketika dahulu. Walaupun IFC belum berjaya ditubuhkan, mereka berselindung di bawah MCCBCHST. Boleh dikatakan hampir kesemua 14 tuntutan yang mereka kemukakan telah berjaya dipenuhi. Tuntutan ini ternyata menggugat kedudukan Islam sebagai agama persekutuan.

Antara tuntutan mereka adalah, pertama: seseorang anak yang dilahirkan oleh ibubapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam. Kedua, orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang. Ketiga, sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah syariah tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil. Keempat, tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam. Kelima, orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang. Keenam, seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak.

Ketujuh, orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya. Kelapan, kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid. Kesembilan, orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya. Kesepuluh, bibel dalam bahasa Melayu dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

Kesebelas, pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah. Keduabelas, program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing, dan ketigabelas: orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang bukan Islam dan akhirnya, sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

Persoalan saya, hampir kesemua tuntutan telah tercapai, tidak cukupkah lagi toleransi yang telah ditunjukkan oleh kepimpinan umat Islam hari ini? Pada saya, kita sudah terlebih memberi, atas dasar demokrasi dan takut kepada ugutan mereka. Inilah kelemahan kita yang menyebabkan orang lain berani memijak kepala.

Toleransi umat Islam telah sampai ke tahap yang cukup tinggi. Seingat saya, umat Islam tidak pernah atau amat jarang campurtangan dalam hal ehwal agama bukan Islam. Apatah lagi untuk mengganggu-gugat istilah agama mereka seperti Pope, Paderi (priest), Sami (Monk) dan sebagainya. Ini disebabkan oleh prinsip kita yang menghormati agama lain.

Justeru, adakah salah kita ingin mempertahankan sedikit yang masih ada? Jika sedikit ini terus mahu diambil dan dikongsi, apakah yang masih tinggal pada umat Islam di buminya sendiri? Justeru, tindakan kerajaan melarang penggunaan nama Allah dalam surat khabar Herald adalah tindakan tepat dan positif yang bermakna bagi umat Islam. Ia perlu disokong oleh semua umat Islam tanpa berbelah bahagi. Pada masa sama janganlah bertindak di luar batasan agama seperti membakar gereja, itu sudah ekstrim namanya. Jika berlaku peperangan sekalipun, Islam tidak membenarkan kita meroboh atau memusnahkan rumah ibadat mereka. Begitulah indahnya Islam. Pun begitu, kita masih belum tahu siapakah sebenarnya yang membakar gereja? Mungkin orang Islam? Mungkin tidak? Atau mungkin juga orang bukan Islam yang mahu menangguh di air yang keruh? Pokoknya, jangan mudah menuding jari dengan mengatakan orang Islam yang buat.

Apa yang berlaku pada hari ini ialah kita hanya mempertahankan kalimah Allah untuk tidak digunakan sewenang-wenangnya. Syarat-syarat ketat hendaklah dikenakan sekiranya kalimah ini ingin digunakan. Kuasa yang ada dalam perlembagaan hendaklah digunakan sepenuhnya untuk mempertahankan dan menyelamatkan maruah agama tercinta ini. Saya dengan penuh takzim menyembah ke bawah duli Tuanku, Majlis Raja-Raja Melayu untuk campurtangan menyelamatkan kesucian Islam daripada dicemari oleh tangan-tangan yang cuba mengotori kesucian ad-deen ini. Ambillah pengajaran yang berlaku ini untuk kita bangkit kembali menjadi aktif serta proaktif, dan bukannya action-oriented. Bila sudah berlaku barulah kelam-kabut. Tidakkah kita perlu sentiasa bersedia dan beristiqamah mempertahankan maruah agama mulia ini dan bukannya bermusim? Semoga Islam akan terus menyinar dan bersinar.

Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah, Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia merangkap Setiausaha Agung Dewan Perdagangan Islam Malaysia. Penulisan ini adalah pendapat peribadi penulis

ABUinPAS : Jangan hanya pandai 'kebas'

Oleh Husam Musa

Bumi Selatan - salah satu medan gas dalam PM 301. PM menjanjikan pembayaran bermula 2010 berasaskan pengeluaran Bumi Selatan, seperti disebut di Parlimen November lalu.

Presiden Petronas, Tan Sri Hasan Merican mengesahkan jumlah pembahagian untuk Kelantan dari Bumi Selatan atas apa juga nama bagi 2009 ialah USD 12 juta. Ia berasaskan pengeluaran sebanyak 14,200 boe ( barrel of oil equivalent) gas sebagai bahagian dari Malayisa. Jumlah keseluruhan pengeluaran dari medan gas Bumi (dalam kawasan MTJDA) dan Bumi Selatan (dalam kawasan PM301) adalah dianggarkan sebanyak 35,621 barrel oil of equivalent (boe) atau lebih kurang 200 juta kaki padu sehari. Bahagian Malaysia dalam pengeluaran ini adalah sebanyak 39.94% atau kira-kira 14,200 boe (80 juta kaki padu sehari).

Mengikut jawapan di Dewan Rakyat, pengeluaran di Bumi Selatan bermula sejak suku kedua 2008 atau bermula April 2008. Sehingga Disember 2009 maknanya, sudah tujuh suku tahun Kelantan tidak mendapat apa-apa pembayaran.

Tuntutan Kelantan secara rasmi disuarakan pada Julai 2009, iaitu setahun tiga bulan selepas pengeluaran Bumi Selatan bermula.

Di mana Datuk Mustapha dalam tempoh itu? Kenapa semua pihak terlibat berdiam diri? Tak ada sepatah pemakluman Kelantan terhak sekurang-kurang atas nama wang ehsan dari Bumi Selatan. Mana ketelusan korporat dan prinsip bertanggungjawab atas amanah, sekalipun pemberi amanah tidak membangkitkannya?

Kenapa Datuk Mustapha sibuk tentang Kerajaan Pusat (baca UMNO Kelantan) akan menggunakan wang ini atas nama wang ehsan sekarang? Kenapa beliau tidak menyebutnya sebelum Kerajaan Kelantan membangkitkannya?

Sesudah Kerajaan Negeri membangkitkan, baru nampak kesungguhan untuk 'kebas'.

Rizab gas di medan tersebut dianggarkan sebanyak 47.15 juta boe (kira-kira 264.75 juta kaki padu). Medan ini dijangka mempunyai hayat pengeluaran sehingga tahun 2017.

Bagi keseluruhan blok PM 301, terdapat beberapa medan gas asli dan jumlah rizab gas asli sebanyak 822.6 bilion kaki padu. Bagi medan Bergading, Ular dan Gajah, rezab petroleum adalah 172 juta tong.

Jika Mustapha berjuang untuk rakyat Kelantan, bukan 3 batu nautika pilihan hujjah beliau. Beliau sepatutnya berhujjah, jika selama ini Terengganu dibayar royalti walaupun semua telaganya juga berada di luar 3 batu nautika, semestinya Kelantan juga patut dibayar. Berhujjahlah untuk menguntungkan rakyat Kelantan, bukan menafikan hak rakyat Krlantan, kalau Mustapha meletakkan kepentingan rakyat lebih dari politik kepartian.

Nampaknya Ahmad Said, MB Terengganu jauh lebih matang dan mengutamakan kepentingan negeri lebih dari kebanyakan pemimpin UMNO Kelantan. Saya hairan.

Mustapha kena belajar dari Ahmad Said. Jangan segan menalipon Ahmad Said bertanyakan kedudukan sebe

nar. Jangan nanti Mustapha tersangut di gurun pasir rasa diskriminasi tak berkesudahan. Kalau pun Mustapha ada kuasa menyekat pembayaran apa yang terhak kepada Kelantan kerana beliau Menteri Pusat, fikirlah dengan naluri rasa serumpun dan sikap pemimpin ulung.

Segala daya kreativiti anak Kelantan dan semangat juang yang tak pernah padam, Mustapha akan hanyut jika ia mahu kekal sebagai tunggul mati tanpa perasaan di tengah perjuangan yang akan dibangkitkan sendiri oleh anak Kelantan yang cintakan keadilan atas segala hasil mahsul yang telah dianugerahkan Tuhan.

ABUinPAS : Hukum sertai Facebook

Oleh Zaharuddin Abdul Rahman

SAYA ditanya soalan: “Ustaz, syubhahkah menyertai Facebook? Saya terbaca artikel yang menyatakan pemiliknya, Mark Zucherberg menyumbangkan dana melalui penggunaan Facebook ini dari seluruh dunia kepada bangsanya, Yahudi. Mohon penjelasan ustaz?”

Soalan ini terlalu kerap dilontar kepada saya dan begitu banyak juga ditulis oleh pelbagai individu di forum juga blog. Dalam menentukan keputusan dan hukum menyertai Facebook, menurut pendapat saya, ada beberapa isu yang perlu diperhati:

1. Bolehkah menggunakan produk ciptaan Yahudi?
Kesimpulannya, dibenarkan untuk umat Islam membeli, menjual, mengguna pakai produk ciptaan bukan Islam termasuk Yahudi selagi mana ia dalam ruang lingkup yang halal. Nabi Muhammad SAW juga diriwayatkan dalam hadis sahih berurusan dan membuat transaksi jual beli juga cagaran dengan seorang Yahudi iaitu: “Sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan daripada seorang Yahudi dengan pembayaran secara bertangguh, dan mencagarkan baju besi baginda.” ( Riwayat al-Bukhari, no 2326, 2/841).

2. Apa maksud penyoal dengan ayat 'menyumbang kepada bangsa Yahudi'? Jual beli Muslim dengan seorang Yahudi hingga memberikan keuntungan kewangan kepada dirinya tidak bermasalah sama sekali di sisi Islam, malah Rasulullah SAW dan sahabat banyak yang berjual beli dengan Yahudi di Madinah. Cuma persoalannya adakah ia bermaksud menyumbang kepada keganasan Yahudi Zionis? Sejauh mana kebenaran dakwaan itu? Adakah sebarang bukti jelas atau hanya bersandarkan kepada latar belakang peribadi si pengasas?

3. Adakah penyaluran dana kepada individu Yahudi atau khas ditujukan kepada proses penjajahan tanah Palestin?
Begini, jika ternyata daripada sumber yang sahih, jelas lagi pasti, sesuatu transaksi jual beli kita memberikan keuntungan kepada organisasi Yahudi yang hasil pendapatannya digunakan untuk proses penjajahan haram, keganasan dan serangan ke atas umat Islam, barulah hukum HARUS berubah menjadi HARAM menurut sepakat ulama. Dalam konteks Facebook, ia masih kekal tidak jelas kerana hampir semua penulisan yang membantah Facebook tidak menyertakan bukti jelas berkaitan hal itu. Semuanya membuat andaian itu dan ini sedangkan andaian semata-mata tidak boleh mengubah hukum asal keharusan kepada haram. Ia sekadar mengajak kita untuk berhati-hati dan peka. Malah majoriti pengguna Facebook tidak melakukan sebarang transaksi kewangan dengan syarikat itu kecuali yang menyertai skim ditawarkan (ini memerlukan perbincangan berasingan).

Jika ada pula yang mengarahkan saya membuat kajian dan mencari bukti itu sebelum memberi pandangan berkenaan status hukum, boleh saya katakan, kajian sudah dibuat dan kami gagal menemui bukti untuk menyokong andaian pihak yang membuat andaian. Jika dikatakan: “Bukti bertulis tentulah dirahsiakan oleh pengurusan Facebook dan mereka memberikan sumbangan secara senyap,” maka jawapannya, Islam tidak memberatkan kita untuk membuat andaian dalam hal seumpama itu. Jika andaian sedemikian masih ingin digunakan, kelak ia mengakibatkan kesukaran berat (mashaqqah) buat seluruh umat Islam pada banyak perkara juga aktiviti lain.

Ini kerana, larangan dan andaian juga akan terpakai buat semua penjual bukan Islam iaitu yang beragama Hindu, Kristian, Buddha dan sebagainya. Penjual terbabit juga boleh diandaikan menyumbang kepada gerakan melawan Islam secara senyap, akhirnya, kita terperangkap dengan kekerasan fatwa kita sendiri hingga bermusuh dengan semua tanpa bukti jelas. Oleh itu, selagi tidak disertakan dan tidak mampu dihadirkan bukti bertulis, selagi itulah hukumnya adalah HARUS untuk berjual beli dengan penjual atau syarikat milik Yahudi. Jika berjual beli pun dibenarkan, apatah lagi sekadar membuka akaun Facebook. Cuma mungkin keharusan berurusan dengan barangan Yahudi, boleh menjadi makruh atau syubhah di ketika wujudnya peperangan dan serangan ke atas umat Islam. Ini memerlukan penelitian satu persatu.

4. Hak peribadi pengguna Facebook dijajah?
Ini mungkin ada benarnya, selepas saya menghabiskan bacaan polisi hak peribadi yang terkandung di dalam web Facebook, ia memberi gambaran bahawa gambar, maklumat dan segala yang terkandung di dalam Facebook kita boleh wujud juga di akaun Facebook orang lain yang dikongsi dan saya yakin pihak Facebook juga mempunyai simpanan data terbabit. Walaupun begitu, ia sekali lagi tidak cukup kuat untuk sampai menjadikan penggunaan Facebook sebagai haram. Apa yang perlu adalah kawalan dan had

KESIMPULAN
Saya tidak berhasrat untuk menyenaraikan satu persatu baik dan buruk penggunaan Facebook, cuma apa yang ingin saya nyatakan sebagai kesimpulan adalah seperti berikut:

1. Hukum membuka akaun dan menggunakan Facebook adalah HARUS selagi tidak terbukti ia menggunakan pengaruh dan keuntungannya untuk menyerang Islam atas nama Facebook sama ada melalui dana kepada Yahudi, Amerika Syarikat dan lainnya.

2. Bagi mereka yang masih tidak selesa dengan latar belakang pengasas dan syarikat Facebook, mereka dinasihatkan TIDAK MEMBUKA DAN MENYERTAI FACEBOOK. Mereka boleh terus memberi nasihat kepada pengguna Facebook supaya sentiasa berhati-hati namun tidak boleh dengan sewenangnya menuduh pengguna facebook melakukan perkara haram.

3. Bagi mereka yang ingin mengambil sikap lebih berhati-hati mereka disarankan:

a. Memanipulasi akaun Facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.

b. Hadkan dan kurangkan perbincangan soal remeh temeh peribadi yang membuang masa diri dan orang lain.

c. Tidak sehingga berkongsi terlalu banyak gambar peribadi (khususnya bagi wanita) sejak zaman kanak-kanak tanpa had kerana ia bakal membawa mudarat berbanding manfaat, kerana ia akan kekal di Facebook orang yang dikongsi dan juga syarikat facebook itu sendiri.

d. Tidak memasukkan perincian peribadi yang sensitif khususnya seperti akaun bank, taraf kesihatan dan sebagainya. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan pendidikan.

e. Tidak terbabit dengan permainan dan aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islam seperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar 'main-main' atau sebagainya.

f. Tidak mempercayai tilik moden seperti rahsia tarikh kelahiran dan sepertinya yang terkandung dalam aplikasi percuma Facebook. Sama ada atas dasar 'main-main' atau sebagainya.

g. Menyedari bahawa maklumat kita di Facebook boleh menjadi pangkalan data pihak asing untuk memantau kehidupan dan maklumat peribadi kita jika tidak dikawal. Pangkalan data sebegini sebenarnya amat bernilai dan sukar ada satu organisasi di dunia ini yang mampu menyimpan maklumat manusia sebagaimana Facebook. Hatta, parti politik masing-masing pun tidak mempunyai maklumat ahlinya yang sebegitu terkini sebagaimana Facebook. Justeru, maklumat sebegini amat banyak gunanya untuk sebarang tujuan kejahatan dan ketamakan. Jika itu semua dapat dijaga dan disedari, saya kira mengguna Facebook adalah kekal dalam hukum HARUS atau DIBENARKAN, malah jika ia lebih banyak digunakan untuk kemaslahatan Islam, ia DIGALAKKAN. Jika terdapat unsur syubhah sekalipun, ia diatasi oleh manfaat yang disebarkan melalui Facebook itu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111