" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Saturday, August 20, 2011

Undi Pos Tentera :Ketaatan Yang Di Persendakan

Oleh PERWIRA KERDIL

Askar Melayu

Suatu penghinaan sebenarnya bila mana ketaatan dan kesetiaan perajurit dan perwira negara sedang dipersenda oleh pemimpin negara. Manakan tidak, disuatu ketika askar-askar ini dikerah berkawal ke seluruh negara menghalang dan menangkap pendatang asing tetapi kini dengan mudah mereka diberi kerakyatan dan hak memilih (baca ‘mesti pilih’ calon yang ditunjukkan) pemimpin negara dalam pilihanraya. Malah, hak askar-askar ini dalam pilihanraya (undi pos) tanpa sedar, turut dimanipulasikan demi kemenangan secara penipuan politik kotor mereka.

Cogan kata dan maruah ‘Taat Setia’ , ‘Agi Idup Agi Ngelaban’ dan sebagainya kini dicabul demi kelangsungan kuasa politik cela mereka. Panglima-panglima tertinggi sekadar pak turut, mencari nama dan mengobeskan diri bersekongkol mempersenda ketaatan dan kesetiaan askar-askar pimpinan yang hanya mematuhi arahan tanpa soalan. Lupa mereka akan sumpah taat setia yang dilafazkan kepada SPB Yang DiPertuan Agong, ‘berjuang dan sanggup berkorban demi mempertahankan Agama, Bangsa dan Negara’. Military leadership values tidak lagi menjadi pegangan kepimpinan, maruah diri dicabul hanya untuk menjaga kedudukan dan pangkat.

Askar-askar bawahan menjadi alat meneruskan kuasa yang curang. Pegawai-pegawai pula takut dan kecut mempersoal arahan atasan kerana menjaga kerjaya mencari makan. Jerih payah askar dalam operasi menghambat pendatang asing menjadi cerita jenaka penglipur lara semata. Terleka askar dengan pujian palsu dan secebis imbuhan didendang konon merekalah pahlawan negara sedangkan dilayan tak ubah seperti Jaga atau Pengawal Keselamatan.

Kepada askar-askar satria Negara, nilaikanlah semula perjuangan ini sebenarnya untuk apa. Jangan hanya mengikut perintah membabi buta. Buat pegawai-pegawai perwira Negara, janganlah maruah kepimpinanmu dikorbankan hanya kerana mencari makan. Sesungguhnya rezeki itu ketentuan Ilahi bukan mereka yang menentukan. Di kala kesempatan masih ada dalam Perkhidmatan, jadilah pahlawan negara yang menegakkan kesucian agama, melindungi rakyat dan kedaulatan negara. Jangan kita turut dicemuh sebagai ‘hanjing-hanjing penguasa’ kerana turut memukul rakyat yang hanya meminta hak mereka.

Menangis hiba roh arwah Lt Adnan Saidi dan banyak lagi melihat pengorbanan mereka kini dikhianati. Di manakah anak muda yang mewarisi kepahlawanan Sjn Kanang anak Langkau kalau pun tak sehebat Zaed ibn Harithah, perwira yang mewarisi keberanian Kapt Zainal Rashid kalau pun tak sehebat Muhammad Al-Fateh dan panglima sewibawa Jen Ghazali Che Mat kalau pun tidak sehebat Salahhudin al-Ayubi. Dan adakah pesara tua sanggup berjuang lagi laksana Umar Mokhtar demi kesucian agama, nasib bangsa dan maruah negara daripada menatang kuasa untuk kelangsungan kuasa dan hayat pemimpin keji.

Sumpah ‘Taat Setia’ mu dilafaz kepada Panglima Tertinggi iaitu SPB Yang DiPertuan Agong, bukan kepada menteri. Fikirlah sendiri…..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111