" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Sunday, December 13, 2009

Kenali ABU dlm PAS : Jangan biarkan kemuncup bertambah banyak

Oleh: ibnuabbas

Sumber
"Aku baru sahaja tengok sebahagian petikan ucapan pesuruhjaya Pas Terengganu di pertemuan dengan blogger Pas baru2 ni. Tajuk video klip tu "Jangan Hirau Kemuncup di Jalanan."

Aku baru sahaja tengok sebahagian petikan ucapan pesuruhjaya Pas Terengganu di pertemuan dengan blogger Pas baru2 ni. Tajuk video klip tu "Jangan Hirau Kemuncup di Jalanan."

Sebenarnya aku punya pandangan yang berbeza tentang isu ini. Kemuncup di jalanan boleh ditafsirkan apa sahaja oleh pendokong perjuangan Pas. Tapi aku pasti, yang dimaksudkan oleh Ustaz Harun antaranya ialah isu-isu dalaman yang berlaku dalam Pas seperti Erdogan vs ulama', EGM @ Seminar, Tok Guru & Arifffahmi vs kickdefella, dll. Semua ini mungkin dianggap 'kemuncup di jalanan'.

Kemuncup yang melekat walaupun tidak besar bahayanya, tapi ia melambatkan perjalanan. Yang patut pemimpin Pas buat ialah bertindak segera 'cabut kemuncup' itu, bukannya tunggu ia penuh diseluar @ kain peikat @ jubah. Sakit mata dilihat!!! Kalau dah banyak kemuncup melekat dekat pakaian, apa pula kata orang ramai yang melihat. Bukankah ia akan mencacatkan pemancangan, mencacatkan imej pemimpin? Nak tunggu menang dulu baru nak cabut? Kita tahu ke bila kita menang?

Inilah barangkali yang menyebabkan persepsi masyarakat terhadap Pas menjadi negatif. Akibat sikap pemimpinnya yang lambat bertindak, menyebabkan sesuatu isu menjadi lebih besar.

Aku percaya kalau kita mahu menang besar (perintah Malaysia), kita mesti berjiwa besar, sanggup ditegur dan sanggup berubah ke arah lebih baik. Jangan hanya sanggup ditegur tetapi tidak sanggup berubah. Ini yang ramai ni.....

Percayalah, sebenarnya faktor terbesar yang menyebabkan masyarakat tidak mahu berubah ialah SIKAP. Aku ulangi ...SIKAP. Bercakap secara umum, kajian mendapati faktor ilmu dalam menentukan kejayaan dan kecemerlangan seseorang hanyalah 7 %. Selebihnya sebanyak 93% merupakan sumbangan SIKAP kita.

Patutlah Nabi sallallahu alaihi wasallam pernah menyebutkan bahawa baginda diutuskan untuk menyempurnakan Akhlak yang mulia. Sikap sangat berkait rapat dengan akhlak seseorang. Dan aku percaya Islam tidak mengajar umatnya meremehkan perkara-perkara kecil(dengan ertikata tidak mempedulikannya). Yang ada dalam Islam ialah meletakkan sesuatu kena pada tempatnya. Meletakkan sesuatu kena pada martabatnya, kedudukannya. Semua perkara yang diajar Nabi sallallahu alaihi wasallam adalah penting. Tetapi semua yang penting itu suda tentu ada tingkatannya. Antara yang sunat dan wajib, sudah tentu yang wajib lebih penting. Itulah dia Islam.

Kembali kepada topik, maka pemimpin Pas sepatutnya jaga semua perkara kerana yang dinamakan ajaran Islam itu semuanya penting. Jaga tuturkata agar tidak disalaherti oleh media dan masyarakat adalah penting. Bertindak cepat terhadap masalah supaya ia tidak menjadi barah adalah penting. Bersangka baik dengan semua pendokong perjuangan adalah penting. Berhati-hati terhadap musuh politik adalah penting. Pendek kata, semua penting lah.... "

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111