" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Friday, June 18, 2010

Politik katak..

Oleh Aman Iskandar

Semasa zaman kanak-kanak dahulu, diantara lagu yang terawal diajarkan oleh orang-orang tua adalah “Lompat Si Katak Lompat”.

Lagu tersebut diantaranya berbunyi,
Lompat si katak lompat,
Lompatlah tinggi-tinggi,
Cepatlah adik cepat,
Cepatlah bangun pagi-pagi,

Lagu kanak-kanak adalah salah satu metodologi bagi ibubapa dalam memberikan pendidikan kepada anak-anak. Mesej yang baik disampaikan melalui lirik lagu dengan irama yang mudah untuk dinyanyikan.

Mesej yang ingin disampaikan oleh lagu tersebut adalah nasihat agar kita menjadi orang yang rajin dan bekerja keras.

Dalam konteks politik Malaysia pada hari ini, lagu “Lompat si katak lompat” mungkin terdapat relevannya. Cuma relevannya terletak kepada si “katak” yang melompat dan bukannya mesej yang ingin disampaikan oleh lagu tersebut.

Dalam senario politik kini, lirik lagu tersebut mungkin sesuai diubah menjadi,

Lompat si katak lompat,

Lompatlah tinggi-tinggi,

Cepatlah adik lompat,

Nanti habis penggal ini,

Diantara istilah yang paling popular dalam kamus politik Malaysia pasca tsunami 8 Mac adalah “Politik Katak”. Politik katak merujuk kepada tindakan seseorang ahli politik melompat menyertai parti lawannya. Lebih berharga lagi jika seseorang ahli politik tersebut adalah ahli parlimen, ADUN atau memegang jawatan tinggi dalam sesuatu parti politik.

Sebelum 8 Mac, politik katak seringkali dikaitkan oleh Datuk Ibrahim Ali, Presiden Perkasa merangkap ahli parlimen bebas kerusi Pasir Mas oleh kerana sejarah politik beliau yang sering bertukar parti politik. Selain itu, politik katak juga mempunyai sejarah berlaku dengan luas di Sabah dan Sarawak.

Kini, politik katak telah menjadi amalan yang biasa bagi politik Malaysia baik di pihak Barisan Nasional (BN) mahupun Pakatan Rakyat (PR).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111