" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Friday, February 11, 2011

Kisah anak derhaka di Malaysia

TIDAK cukup mengherdik ibunya dengan panggilan �anjing� dan bapanya �b*b*�, seorang pelajar berusia 16 tahun menendang kepala bapanya ketika sujud di sejadah hanya kerana makanan tidak disediakan sekembalinya daripada berfoya-foya dengan rakan.

Seorang lagi anak kurang ajar mengugut untuk mengebom ibunya jika dihantar ke pusat pemulihan berikutan terjebak dengan satu kumpulan samseng yang cenderung kepada kegiatan hiburan dan dadah.

Manakala seorang penuntut universiti yang menghadapi masalah halusinasi akibat pembabitan dengan satu kumpulan muzik bawah tanah yang tidak mempercayai Tuhan dan dadah, terlupa bahawa ibu bapanya masih hidup sehingga tidak menziarahi mereka untuk tempoh lama. Ini bukan filem, sebaliknya kisah benar yang diceritakan tiga penghuni Rumah Sahabat Insan dan Iman Malaysia (Sidim) di Kuala Kubu Bharu, Selangor kepada wartawan Metro Ahad, ZAINUDDIN ZAIN dan FUAD HADINATA YAACOB mengenai perlakuan derhaka mereka terhadap ibu bapa sendiri.


Kes 1

(Azman, 16, Kedah)
SYURGA di bawah tapak kaki ibu. Ayah pula ketua keluarga yang kita perlu hormati dan jaga perasaannya. Namun saya bukan saja derhaka, tetapi bersikap kurang ajar dengan insan yang melahir dan menjaga saya sejak lahir. Akibat terpengaruh dengan sebuah kumpulan muzik bawah tanah dan kegiatan hidu gam, saya menjadi liar dan hilang akal. Setiap kemahuan saya perlu dituruti, manakala bangkangan pula menyebabkan saya mengamuk dan bertindak ganas.

Biasanya saya terbabit dengan pergaduhan berkumpulan di luar rumah, bukan bertindak ganas ke atas ibu bapa. Bagaimanapun, pada hari itu saya lalok (khayal) akibat hidu gam berlebihan, menyebabkan saya bertindak di luar kawalan. Apabila pulang ke rumah dalam keadaan lapar, saya terus menjadi berang apabila mendapati tiada makanan di bawah tudung saji lalu naik ke tingkat atas dan mendapati ibu bapa menunaikan solat Isyak berjemaah. Melihat keadaan mereka menyebabkan marah saya membuak-buak lalu saya menjerit anjing ke arah ibu dan b*b*kepada bapa.

Namun mereka tidak membalas, sekali gus menjadikan saya lebih marah lalu terus menendang kepala bapa yang ketika itu sujud.
Akibat tendangan kuat, bapa tergolek daripada tikar sembahyang. Ini menjadi titik tolak kepada kesabaran keluarga saya yang akhirnya mengambil keputusan menghubungi Ustaz Hanafi Abdul Malek (Pengerusi Yayasan Sidim) untuk bantuan.

Akhirnya saya diangkut (dibawa pergi) dan ditempatkan di Rumah Sahabat Sidim untuk pemulihan.
Alhamdulillah, semua yang berlaku ada hikmahnya. Walaupun dosa saya terlalu besar kepada ibu bapa, mungkin berkat doa dan kasih sayang mereka, Allah SWT membuka hati saya untuk kembali ke jalan-Nya. Saya berjanji akan menjadi anak yang lebih baik pada masa depan. Semua yang berlaku akan menjadi kenangan paling pahit dalam hidup saya. Mungkin ibu bapa saya dapat memaafkan, tetapi menendang kepala bapa sendiri, ia akan menjadi mimpi paling buruk dalam hidup saya. Saya sungguh kesal.

Kes 2


(Tahir, 18, Kuala Lumpur)
IBU adalah bank bergerak saya. Setiap kali perlukan wang, saya mendesak dan kadangkala mengugut ibu apabila dia sukar memberi apa yang saya hendak. Saya juga banyak mencuri dan menjual barangan kemas ibu. Sekalipun tidak bekerja, akibat hidup mewah daripada aktiviti memeras ibu, saya ada banyak masa untuk melepak dan mula bergaul dengan kumpulan samseng. Malah, saya menjadi anak emas pemimpin kanan kumpulan kerana sering menaja mereka berhibur dan aktiviti dadah.

Bagaimanapun, satu hari ketika kami ingin berhibur ke Genting Highlands dan saya meminta wang daripada ibu, dia enggan memberinya. Puas saya menggertak dan mengganas, termasuk memecahkan barangan dalam rumah, tetapi ibu tetap berdegil. Klimaks kepada perasaan marah saya, saya mengugut akan mengebom ibu jika tidak memberi wang.

Malah, selepas jasad ibu berkecai dan saya menemui tengkorak kepalanya sekalipun, saya akan bom sekali lagi supaya hancur dan lumat.
Akhirnya ibu mengalah, tetapi pada masa sama dia menghubungi Rumah Sahabat Sidim tanpa pengetahuan saya. Mungkin ibu dapat melihat yang saya tidak dapat diinsafkan walaupun melalui kasih sayang yang cuba ditunjukkannya. Sekembali saya, saya melihat Ustaz Hanafi menunggu. Saya menjadi berang terhadap ibu dan pada masa sama mengugut ustaz supaya tidak masuk campur. Malah, saya mengugutnya dengan mengatakan dengan hanya satu panggilan, 200 geng saya akan datang ke rumah saya untuk membelasahnya.

Ustaz mempersilakan saya berbuat demikian (menghubungi geng). Beberapa minit kemudian beberapa sahabat saya turun untuk membantu menghalang saya daripada dibawa pergi ke Rumah Sahabat Sidim.
Bagaimanapun, saya hairan kerana selepas bercakap sesuatu dengan ustaz, rakan saya berlalu pergi. Rupa-rupanya dia bukan calang-calang orang dan terkenal dalam dunia persilatan dan kebajikan sosial. Namun, tempoh tiga bulan menjalani pemulihan di Rumah Sahabat Sidim nyata memberi kehidupan baru kepada saya. Saya mula mengenal agama dengan lebih mendalam dan menghargai hubungan kekeluargaan dan orang tua saya.

Kes 3


(Fauzi, 22, Kelantan)
SAYA tidak ingat berapa lama saya tidak mencium tangan ibu bapa berikutan ada di dalam dunia sendiri akibat pembabitan dalam kumpulan muzik bawah tanah yang tidak percaya wujudnya Tuhan, selain bergelumang dengan dadah. Saya bukan saja tidak pulang ke kampung, tetapi ibu bapa juga tidak dapat mencari saya berikutan saya tidak lagi pergi ke kuliah akibat terlalu sibuk dengan dunia ciptaan syaitan.

Bagaimanapun, menurut ibu, dia terbaca mengenai kisah Rumah Sahabat Sidim di akhbar dan meminta pertolongan Ustaz Hanafi yang kemudian bersama beberapa rakannya berjaya menjejaki saya dan membawa ke sini (Rumah Sahabat Sidim). Keadaan saya mula-mula memang kritikal. Saya membuang air besar dan kecil tanpa sedar.

Malah, saya beberapa kali membuang air besar di atas sejadah ketika orang lain bersembahyang. Semuanya berlaku di luar kawalan.
Masalah halusinasi saya juga kritikal. Berikutan pernah terjebak dengan aktiviti memijak al-Quran, jari kaki saya menjadi sedikit terdengket. Ramai pelik melihat cara saya berjalan, tetapi saya berdengket kerana melihat ada manusia kecil di bawah dan cuba mengelak memijaknya.

Mungkin ini balasan Allah SWT terhadap saya kerana menjauhi-Nya, agama dan ibu bapa saya. Kini saya menyesal. Perkara pertama yang saya akan lakukan selepas menjalani pemulihan adalah pulang ke kampung untuk memohon maaf daripada ibu bapa saya. Ini kerana mereka berusaha keras, membanting tulang untuk menghantar saya belajar, tetapi saya hampakan mereka dengan menceburi kegiatan yang bukan saja tidak senonoh serta membahayakan diri, tetapi juga merosakkan akidah saya sebagai seorang Islam.

Saya pada mulanya tidak mahu terbabit dengan aktiviti underground (bawah tanah) ini. Namun, bermula sebagai suka-suka daripada mengikut konsert gig, saya terjebak dengan aktiviti yang merosakkan masa depan saya.

Bagaimanapun, Allah SWT masih sayangkan saya kerana saya berjaya diselamatkan agak awal kerana saya tahu, masih ramai anak muda, terutama orang Islam, yang masih sesat di dalam dunia kumpulan bawah tanah dan dadah sekarang. Yang menyedihkan, sebahagian besar daripada mereka masih terlalu muda, daripada di bangku sekolah menengah sehingga universiti.


2 comments:

  1. INI LAK RAKYAT DERHAKA....jumaat, 2011 Februari 11
    Jutaan Penghargaan Kecuali Kepada Kerajaan Malaysia
    Petikan dari: harakahdaily
    Pelajar ucap jutaan terima kasih
    Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam, dengan ini saya dan rakan-rakan adalah antara pelajar yang terlibat dalam proses pemindahan pelajar Mesir ke Malaysia ingin merakamkan jutaan penghargaan kepada:

    1. Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir (ILMAM)
    2. Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM)
    3. Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir (BKASM)
    4. Lembaga Zakat Selangor (LZS)
    5. Pesawat Penerbangan AirAsia (Mesir-Jeddah)
    6. Saudi Arabian Airlines (SV838) Jeddah-Riyadh-Singapura
    7. Staff Madinatul Hujjaj, Tabung Haji Malaysia, Jeddah, Arab Saudi

    Serta semua rakyat Malaysia yang terlibat secara langsung mahupun tidak dalam operasi ini. Sesungguhnya berkat doa dan usaha kalianlah yang mempermudahkan perjalanan kami. Hanya Allah sahaja yang layak melimpahkan rahmat-Nya kepada kalian.

    Akhir kata, bumi Mesir terlalu dekat di hati kami, doakan agar kami dapat meneruskan permusafiran ilmu di bumi barakah itu, kepada azhari/ah,doktor/ah, jadikan peluang ini untuk menabur khidmat kepada masyarakat kita atas nama Islam.

    Semoga Malaysia akan menjadi negara yang menepati "baldatun tayyibaton, wa rabbun ghafur" amin.

    Penuntut ilmu yang tidak tahu,
    Arfah Mawaddah Amir Hamzah,
    Gombak, Selangor.

    Kedahtimes: Pada pesawat pun mereka ucapkan terima kasih, tetapi tidak kerajaan Malaysia dan PM Najib. Inilah caranya pelajar-pelajar hasil tarbiah PAS di Mesir berterima kasih, jika perkara asas seperti berterimakasih pun ditunjukkan sebegini, apatah lagi soal-soal lain. Agaknya inilah species "Haramjadah" yang di kata Saudara SOBRI SUDIN.


    Print
    Posted by Syburi Times at 3:12 PM

    Read more: http://syburi-times.blogspot.com/2011/02/jutaan-penghargaan-kecuali-kepada.html#ixzz1DeS6qPCr

    ReplyDelete
  2. Merujuk kepada joecharlie yang bukan rakyat Malaysia - sebab dia terasa sangat.

    Pada muka UMNO, demam kebangkitan rakyat Mesir menumbang kerajaan zalim dah bermula berjangkit. Simpton jangkitan pertama adalah tidak mengucapkan terima kasih kepada UMNO, Najib, Rosmah dan Kerajaan BN (barang kali telur tembelang sesangkak ni bukan dalam kategori rakyat Malaysia, nasib baiklah blogger-blogger yang berjuang mendesak supaya kerajaan mengeluarkan warga Malaysia segera adalah rakyat Malaysia - dapat rasa ucapan penghargaan dia).

    Itulah lain kali bila nak membantu rakyat bantu secara ikhlas jangan tangguh-tangguh dan jangan berkira untung rugi. Selain itu jika nak bantu, jangan harapkan balasan atau pujian. Buat baik jangan menunjuk sangat dan tergesa-gesa mahukan pujian. Penghargaan kebaikan akan ditentukan oleh masa. UMNO mana tahu semua ni.

    Itulah sapa suruh keluarkan kenyataan awal mengguris hati yang suruh pelajar keluarkan duit sendiri untuk balik ke Malaysia dari Jeddah. Kan dah kena.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111