8TV: Iklan 'ketiak' disalahtafsir
Stesen televisyen 8TV hari ini memohon maaf berhubung iklan Ramadan yang di-keudarakan seketika sebelum ditarik-balik berikutan bidasan pelbagai pihak bahawa ia berbaur perkauman dan membuat stereotaip berdasarkan bangsa.
Sambil memetik ahli falsafah Austria Karl Popper, 8TV cuba berfalsah menjelaskan iklan berbentuk pengumuman perkhidmatan masyarakat (PSA) Ramadan yang disiarkannya itu.
"Seperti ahli falsafah terkenal Austria Karl Popper pernah berkata, “Adalah mustahil bagi bercakap dalam cara yang anda tidak akan disalah-tafsir” - dan ini situasi malang yang berlaku akibat iklan PSA Ramadan 8TV.
“Dengan kesal terdapat salah tafsiran PSA itu yang hanya bertujuan menyampaikan mesej bagi menghormati bulan Ramadan.
“Mesej itu bukan bertujuan menyinggung mana-mana bangsa atau keturunan dalam apa cara sekalipun. Ini adalah kesilapan jujur membabitkan sedikit jenaka yang disalahtafsir dan menjadi kebimbangan sesetengah pihak.
“Sehubungan itu, 8TV menarik balik PSA berkenaan dan memohon maaf atas sebarang ketidak-selesaan atau kesulitan akibat daripada penyiarannya itu,” kata stesen tv berkenaan dalam satu kenyataan.
Pada satu daripada tiga iklan itu, ketiak seorang wanita Cina yang memakai baju tanpa lengan yang ketat dikaburkan apabila dia mengunjungi bazaar Ramadan sambil mendakwa dirinya menjadi tumpuan.
Iklan itu kemudiannya menasihatkan penonton agar tidak berpakaian ketat dan mendedahkan. Mereka juga diingatkan supaya tidak terbawa-bawa dan memahami serta menghormati signifikan Ramadan.
Dalam reaksi terhadap kemarahan orang ramai, CEO 8TV Ahmad Izham Omar dalam tweet meminta penonton supaya 'chill' dan tidak “terlalu banyak berfikir”.
“Chill guys. Don't overthink the ads. It's written, produced and directed by a multi-racial team. If you overanalyse, anything will be bad,” tulisnya.
Ulasan GB
Iklan tersebut sebenarnya menggambarkan tahap mentaliti dan IQ rendah keseluruhan warga kerja 8TV.
Mereka kini berfalsafah mempertahankan diri sedangkan keseluruhan episod iklan tersebut lansung tidak menampakkan unsur didaktik tetapi lebih kepada humor yang tidak menjadi malah dilihatover-acting dan keterlaluan di dalam cuba menyampaikan mesej yang simple.
Di dalam senario kehidupan pelbagai bangsa, apabila sensitiviti sesutau kaum tidak diambil kira, maka porak perandalah jadinya. Inilah yang berlaku ekoran iklan tersebut.
Minta kaum lain menghormati bulan Ramadhan, tetapi dengan perlakuan-perlakuan yang berlebih-lebihan yang tidak pun dilakukan di dunia realiti, menjadikan mutu iklan tersebut terlalu rendah.
Malah di dalam banyak hal bangsa sendiri yang banyak melanggar batas akhlak di bulan Ramadhan.
Dan yang terlebih utama Media Prema sendiri yang perlu menyemak rancangan-rancangan yang mereka tayangkan selama ini samada ia bertepatan dengan akhlak Islamiah, begitu juga dengan siaran berita-berita mereka samada ianya bersih dari fitnah dan propaganda yang ternyata ianya melanggar terus bukan sahaja akhlak Islamiah malah disiplin dan etika pemberitaan itu sendiri.
Genset 20 KVA: Sumber Daya Listrik Tangguh untuk Berbagai Kebutuhan
-
Listrik adalah salah satu kebutuhan pokok dalam kehidupan sehari-hari
kita. Hampir semua aspek kehidupan modern bergantung pada pasokan listrik
yang and...
1 year ago
No comments:
Post a Comment