" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Monday, August 22, 2011

Misi RADIG 2 Terpaksa Tinggalkan Gaza Dengan Berat Hati Demi Keselamatan... Bantuan Dapat Disalurkan...


KUALA LUMPUR: Kesemua 33 orang peserta Misi Ramadan Di Gaza Kedua (RADIG 2) anjuran Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) berjaya keluar dengan selamat dari Gaza pada Sabtu dan kini menuju ke Kaherah, Mesir setelah mendapat arahan daripada pihak berkuasa tempatan dan Kedutaan Malaysia di Mesir.

Setiausaha Agong MAPIM yang juga Ketua Misi RADIG 2, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata mereka dijangka pulang ke tanah air Rabu ini.

Beliau berkata keadaan yang semakin meruncing di Gaza dapat dirasakan sejak hari pertama peserta misi RADIG 2 tiba di Gaza apabila tidak kurang daripada lapan kawasan dibedil oleh tentera Israel.

Menurutnya, salah satu daripadanya ialah di tengah bandar Gaza yang jaraknya cuma 400 meter dari hotel mereka menginap dan gegaran kuat amat dirasai.

"Serangan semakin meningkat pada hari kedua dan dilaporkan 15 nyawa terkorban termasuk tiga kanak-kanak dan lima orang awam," katanya dalam e-mel kepada Bernama.

Mohd Azmi berkata gegaran letupan bom yang dilancarkan tentera Israel bertambah sengit pada hari-hari seterusnya berikutan serangan balas yang dilakukan oleh tentera Palestin.

Katanya, sepanjang berada di Gaza, peserta mendapat taklimat penuh dari semasa ke semasa mengenai tahap keselamatan di Gaza sehinggalah keputusan diambil untuk melaksanakan pelan evakuasi pada hari ketiga misi berkenaan.

Beliau berkata pergerakan mereka dari hotel di Gaza hingga ke sempadan Rafah berjalan begitu lancar tanpa berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini.

"Suasana di dalam bas tenang dan peserta tetap bersemangat walaupun diselubungi kesayuan kerana terpaksa meninggalkan kenalan di kalangan rakyat Gaza yang sudah dianggap seperti keluarga.

"Peserta misi RADIG 2 berasa sangat berat hati meninggalkan Gaza dalam saat penduduk tempatannya masih memerlukan sokongan," katanya.

Malah katanya ada di kalangan peserta yang menyatakan kesanggupan untuk terus berada di Gaza sekiranya dibenarkan demi memberi sokongan dan bantuan yang termampu.

Mohd Azmi berkata pada keseluruhannya perjalanan program RADIG 2 dianggap berjaya dan semua anggota misi berpuas hati kerana dalam masa singkat mereka mampu mengadakan beberapa jalinan hubungan dengan pihak tertentu di Gaza sebagaimana yang dimatlamatkan oleh misi di samping dapat menyampaikan sejumlah bantuan kepada pelbagai kelompok di Gaza.

Misi ini juga berjaya mengukuhkan komitmen antara pihak berkuasa Gaza terutamanya Kementerian Kesihatan dan MAPIM bagi menjayakan projek pembinaan Hospital Kanak-Kanak dan Materniti Gaza di mana bantuan kewangan bernilai AS$60,000 sebagai sumbangan pertama untuk memulakan projek berkenaan telah disampaikan kepada pihak berkenaan.

Misi RADIG 2 turut meninjau pembinaan masjid An-Nasr di Beit Hanoun yang disumbangkan rakyat Malaysia dan berpuas hati dengan kelancaran pembangunan masjid itu.

Sehingga kini sebanyak RM639,000 disumbangkan kepada projek pembinaan semula masjid berusia hampir 800 tahun yang musnah akibat serangan Israel ketika pencerobohannya pada 2006 dan masih memerlukan RM211,000 lagi untuk disempurnakan.

Mohd Azmi berkata misi itu juga berjaya mengadakan perbincangan langsung dengan beberapa orang pemimpin serta pelbagai pertubuhan sukarela termasuk pertubuhan wanita, majlis ulama, persatuan bantuan kecemasan dan pembangunan masyarakat serta persatuan bantuan untuk orang kurang upaya serta mangsa perang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111