" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Sunday, November 6, 2011

Melayu yang bagaimana dapat puaskan Ibrahim Ali dan Dr M?

Oleh Maclean Patrick

Angan-angan Ibrahim Ali berjuang untuk orang Melayu adalah sehebat keinginan kita menghidupkan semula Dodo dengan pembiakan silang antara burung merpati dengan burung unta.

Dakwaan bahawa hanya Melayu yang unggul, sudah ketinggalan kerana pada masa yang sama Ibrahim tidak mahu kehilangan hak keistimewaan yang telah dilanjutkan, ia sebenarnya adalah penghinaan kepada idea apa ertinya menjadi Melayu.

'Melayu Moden' adalah campuran berbilang kaum," kata Profesor Zilfalil Alwi, dalam kajian beliau "AsalUsul Melayu berdasarkan fakta genetik" . Ia membincangkan satu kajian yang dilaksanakan selama tiga tahun yang melibatkan kira-kira 50,000 sukarelawan. "Kini anda tidak dapat membezakan sama ada seseorang itu Cina atau Melayu hanya dengan melihat ciri-ciri fizikalnya semata-mata," kata beliau.

Sebenar Asia

Sains telah membuktikan bahawa orang Melayu mungkin "Sebenar Asia" dalam erti kata literal. Penyelidikan mendapati bahawa orang Melayu dalam kumpulan-kumpulan sub-etnik (Melayu Bugis, Melayu Sumatera, Melayu Minang, Melayu Kedah dan Melayu Kelantan ) mempunyai genetik yang terdiri daripada beberapa Melayu Proto-(orang asli Melayu), Semang dan DNA India, dengan sekurang-kurangnya 20 peratus Melayu dan 52 peratus DNA Cina.

Persoalan penting sekarang ialah Melayu bagaimanakah Melayu yang tulen? Kerana dari segi genetik, tidak menyebut ketulenan-darah Melayu - apakah seterusnya yang terbaik dianggap sebagai Melayu yang sebenar?

Jawapannya tidak seperti Ibrahim Ali atau penaung beliau, Mahathir Mohamad mahu kita percaya, mungkin kerana kebenaran akan menjadi suatu azab untuk Perkasa- pelindung kepada semua perkara yang berkaitan Melayu di Malaysia.

Ibrahim Ali dan Mahathir, bekas Perdana Menteri, sudah memalukan semua orang Melayu dengan menegakkan pemikiran palsu bahawa wujudnya darah Melayu tulen, yang dilahirkan dengan hak untuk menjadi tuan ke atas semua kumpulan etnik yang lain yang tinggal di Malaysia. Hakikatnya adalah bahawa seseorang Melayu tulen dari segi darah adalah mitos semata-mata dan istilah Melayu di Malaysia adalah suatu yang bersifat undang-undang dan bukan darah atau genetik.

Ditakrifkan oleh Perlembagaan dan berakar umbi dalam Kontrak Sosial

Maksud Melayu sebenarnya digariskan oleh Perlembagaan Persekutuan melalui Perkara 160 (2): "Melayu" ertinya seseorang yang menganuti agama Islam, lazimnya bercakap bahasa Melayu, sesuai dengan adat istiadat Melayu dan-(a) sebelum Hari Merdeka yang dilahirkan di Persekutuan atau di Singapura atau yang lahir daripada ibu bapa yang telah lahir diPersekutuan atau di Singapura, atau pada hari itu bermastautin di Persekutuan atau di Singapura; atau (b) adalah isu orang itu ".

Oleh itu, orang Islam yang bertutur dalam bahasa Melayu boleh dikenal pasti oleh undang-undang sebagai seorang Melayu. Angan-angan Ibrahim Ali dan Perkasa,apabila mereka menjerit membela hak-hak dan ketuanan Melayu dengan menyerang orang bukan Melayu pada asasnya adalah salah.

Dengan cubaan terbaik untuk menendang tiap-tiap kumpulan etnik yang lain daripada negara ini,Ibrahim Ali, Perkasa dan UMNO juga telah merendahkan martabat keturunan mereka sendiri. Hakikatnya ialah kebanyakan pemimpin-pemimpin dalam kerjaan sendiri adalah campuran kumpulan etnik dan berkemungkinan tidak berdarah Melayu tulen.

Adalah lebih selamat untuk mengatakan bahawa masyarakat Orang Asli, pribumi Sabah dan Sarawak,mempunyai tuntutan yang lebih besar terhadap ketulenan etnik daripada orang Melayu akan tetapi mereka tidak pula menggunakan komposisi genetik mereka untuk mendakwa diri tuan kepada bangsa lain seperti Ibrahim Ali, Perkasa atau UMNO.

Orang Melayu membentuk kerajaan kerana kumpulan etnik yang lain membolehkan mereka berbuat demikian. Orang Melayu juga membentuk kerajaan kerana sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan yang melindungi masyarakat Melayu. Sebenarnya adalah tidak relevan perjuangan Perkasa dan Ibrahim Ali melindungi orang Melayu. Tidak ada keperluan bagi mereka untuk berbuat demikian kerana Perlembagaan melakukannya.

Diatasi oleh orang bukan Melayu

Jadi, Melayu bagaimana lagi yang diiktiraf sebagai orang Melayu? Cadangan yang lebih baik adalah untuk melihat orang Melayu sebagai yang bertanggungjawab bagi keselamatan dan kesejahteraan semua kumpulan etnik lain yang tinggal di Malaysia.

Tuntutan oleh ramai pemimpin Melayu bahawa orang Melayu juga pihak berkepentingan yang merupakan golongan majoriti di Malaysia adalah palsu kerana mereka sebenarnya telah ditasi oleh orang bukan Melayu. Hakikatnya, secara kolektif, bukan Melayu (termasuk bumiputera) membentuk majoriti penduduk dan boleh meletakkan tuntutan untuk menjadi pembuat raja-sebenar dan bukan seperti yang dicanangkan oleh Perkasa dan Ibrahim Ali .

Untuk menjadi seorang Melayu yang sebenar juga anda perlu menjadi pelindung orang-orang yang bukan Melayu kerana ini adalah tanggungjawab yang diberikan oleh orang bukan Melayu kepada orang Melayu seperti yang tersirat dalam kontrak sosial semasa merdeka.

Pokoknya, dakwaan Ibrahim Ali, Perkasa, dan beberapa pemimpin UMNO adalah sama sekali tidak relevan apabila mereka membincangkan apa ertinya menjadi Melayu hakikatnya, tidak wujud Melayu berdarah tulen yang sebenar.

Malaysia Chronicle

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111