" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Wednesday, November 30, 2011

Menang penalti bukan jantan

Oleh Subky Latif

SAYA boleh bersyukur dan bersama warga Malaysia yang lain boleh gembira atas kemenangan Harimau Muda menjadi johan sepak bola Sukan SEA Jakarta 21 Novehttp://www.utusan.com.my/pix/2009/0924/Utusan_Malaysia/Sukan/su_01.1.jpgmber lalu.Ia adalah kejayaannya yang kedua berturut-turut dan kemenangan bola kita ke atas Indonesia itu adalah kali kedua berturut-turut setelah memenangi Piala Suzuki sebelumnya.

Untuk dua tahun terakhir ini Malaysialah juara sepak bola serantau Asia Tenggara.

Tetapi sepanjang perlawanan akhir antara Harimau Muda dan Garuda Muda, walau pun Harimau Muda mengulangi kemenangannya ke atas Garuda Muda dalam masa seminggu, Malaysia tidak boleh seronok sangat kerana kemenangan itu ditentukan oleh sepak penalti.

Sehingga ke tahap penalti kedua-dua pasukan adalah seri satu sama. Sesudah ditambah masa bagi menentukan kemenangan tetap seri juga.

Ada pun kemenangan melalui sepak penalti adalah kemenangan nasib. Ia bukan kemenangan jantan atau kerana kehandalan.

Dalam mana-mana pertandingan di dunia sejak dari dulu kemenangan melalui sepak penalti bukanlah kehandalan pasukan tetapi kerana nasib. Boleh dikatakan 98 peratus dari tendangan penalti tidak dapat dihalang oleh penjaga gol. Hanya penyepak yang leceh saja tendanngannya dapat ditangkis oleh penjaga gol.

Tendang penalti itu adalah satu kaedah yang ditentukan bagi menentukan satu dari pasukan yang berlawan mesti menang di akhir permainan itu. Ia bagi mengelakkan ada perlawanan semula di hari lain bagi menentukan kemenangan.

Logiknya dari segi keadilan, setelah kedua-dua pasukan berhempas pulas selama 90 minit atau 100 minit atau 120 minit, sesudah masing-masing terlalu penat dan tiada lagi peluh yang hendak dikeluarkan, pertandingan wajar diulang di hari lain.

Biar masing-masing segar dan datang dengan penuh tenaga semula untuk mempamer kehandalan masing-masing.

Seperti kejohanan Suzuki, johan tidak ditentukan satu perlawanan. Ia ditentukan oleh pertandingan ulangan. Siapa yang dapat lebih banyak gol dari dua perlawanan itu yang menjadi juara. Tetapi kalau setiap pertandingan terikat dengan seri, tetapi kaedah tendang penalti juga diadakan.

Kaedah penalti diadakan bagi mengelakkan acara penyampaikan hadiah tidak ditunda dan penonton yang ramai dalam temasya itu tidak datang lagi di hari lain bagi menyaksi penyampaian hadiah.

Dalam pertandingan akhir antara Harimau Muda dan Garuda Muda ternyata kedua pasukan sama handal. Mereka berhepas pulas selama 120 minit, tetap seri.

Harimau Muda menang bukan kerana Garuda Muda tidak handal. Garuda Muda kalah kerana sepak penalti bukan kerana ia lemah atau Harimau Muda terlalu handal, tetapi ia ditentukan oleh nasib.

Yang menang tidaklah boleh seronok sangat dan yang kalah pula wajar kecewa. Dengan keupayaannya terikat dengan seri sebelum penalti, ia adalah tanda kekuatannya dan ia juga boleh menang.

Bagaimana media di Malaysia wajar gembira merayakan kemenangan itu tetapi raikanlah piala kejohanan itu dapat dibawa pulang.

Jangan berlebihan menyesali sikap dan tindakan penyokong pasukan lawan sebelum temasya, ketika perlawanan dan reaksi selepas perlawanan. Adalah benar sikap yang ditunjukkan itu tidak rasional dan tiada semangat kesukanan, jangan kita memberi reaksi terlalu emosional.

Biarkan bangsa yang kaya seni dan budaya itu menilai sendiri kewajarannya, apakah ia sedia mengubah budi adabnya atau ia mahu jadi masyarakat yang sentiasa panas.

Apa yang peminat sukan Malaysia patut buat ialah mencari jalan bagaimana penyokong pasukan bola Kelantan tidak jadi macam penyokong bola Indonesia setiap kali kalah perlawanan. Seolah-olah penonton Kelantan di stadium tidak banyak beza dari penonton di Jakarta itu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111