" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Monday, February 4, 2013

Felda tidak berkat di bawah Isa Samad?


Oleh RUHI HAYATI THANI
SEGALA pekerjaan yang tiada kaitan dengan keberkatan, maka lazimnya akan berakhir dengan derita dan kesengsaraan. Keberkatan dalam kepemimpinan sangat penting. Tanpa keberkatan, maka segala amalan pasti tidak menjadi.

Hari ini, rakyat dapat menyaksikan betapa sentuhan Umno adalah sentuhan kecundang. Sentuhan mereka menatijahkan keruntuhan atas masyarakat di negara ini tanpa mengira bangsa dan penganut agama apa pun.

Ambil contoh Felda. Ketika Saham Felda merudum semua perkara ini ada kaitan dengan tiadanya keberkatan dalam kepemimpinan. Sikap Umno dan BN yang tidak jujur dan suka menipu umat, akan mengurangi keberkatan dalam kepemimpinan itu sendiri.

Adakah kerana watak pemimpin seperti Isa Samad, Ahmad Maslan antara punca semua kemelut ini? Boleh jadi juga. Boleh jadi mereka menipu dan tidak jujur berkata-kata juga. 

Sejak dahulu, FGVH sebelum disenaraikan di bursa saham, ia punya tanah puluhan ribu hektar di Indonesia. Ia anak syarikat pelaburan baru Felda yang bergerak sejak lima tahun belakangan ini dan dibenarkan melabur di luar negara; Amerika, Kanada dan China.

Tetapi, ia menjunam dan merosot dengan teruknya. Terbaru, ketika mengulas kejatuhan saham ini, Ahmad Maslan menyatakan bahawa ia berpunca daripada fitnah pembangkang. Hal ini mengingatkan kita kepada sikap helah Umno yang tidak mengakui kelemahan diri.

Misalnya, Dr Mahathir Mohamad menyatakan bahawa Umno lemah kerana kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi dan tidak melihat salah sendiri. Dr Mahathir juga salahkan Tunku Abdul Rahman apabila terdedah skandal pemberian kad pengenalan. Ringkasnya, salah di pihak Umno sendiri seolah-olahnya memang tiada.

Sekali lagi sikap tidak jujur, tidak amanah dan tabiat menipu inilah yang menjadikannya tiada berkat dalam pekerjaan. Wujud kerugian dan sulit mendapatkan keuntungan kerana sudah banyak penyelewengan yang tidak diperbetulkan.

Kita boleh melihat bagaimana keberkatan itu boleh dicabut. Iaitu apabila mula-mula Isa Samad dinaikkan sebagai pimpinan syarikat itu. Berita ini memang tidak menggembirakan ramai pihak. Sudah tidak ada lagikah calon-calon yang lebih layak dibanding beliau?

Lalu, keberkatan pun hilang oleh tangan-tangan kejahatan. Kita dapat melihat, apabila pelaburan luar negara beroperasi, maka dalam beberapa tahun berikutnya kerugian FGVH sudah mencecah RM500 juta. Sekali lagi, bukankah keberkatan menatijahkan peningkatan?

Hal kerugian ratusan juta itu dibangkitkan Anwar Ibrahim di Parlimen dan diakui oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Ahmad Maslan. Tetapi, hal keberkatan tidak  diselidik langsung oleh Umno. Ilmuwan Ulama Muda juga tidak bercakap hal keberkatan.

Perkara yang aneh kini berlaku apabila manusia yang bermasalah telah diberi amanah dan kepercayaan yang berulang-ulang setelah dibukti kegagalan mereka berulangkali. Apa kita sudah ketandusan pegawai yang mahir dengan selok-belok urus niaga ini semua?

Rakyat tertanya-tanya, kenapa kerajaan masih berikan kepercayaan untuk senaraikan lagi syarikat yang bermasalah itu ke bursa saham? Hari ini dan entah untuk beberapa hari lagi, kita dapat menyaksikan penderhakaan Najib Razak kepada ayahandanya sendiri.

Hari demi hari, rakyat sedang melihat dasar pengkhianatan Najib dan Isa di depan mata. Mereka akan tertanya-tanya kenapa peluang diberi lagi ke atas syarikat itu menyedut kekayaan syarikat lain di dalam Felda itu yang sudah pun maju?

Kenapa kerajaan masih lagi memilih FGVH setelah ia telah gagal? Peneroka Felda akan tertanya, kenapa Felda Plantation dan KPF menjadi mangsa untuk penyenaraian itu. Lama-kelamaan mereka lupa bertanya, "Adakah kurangnya keberkatan itu gara-gara Isa Samad?"

1 comment:

  1. Mahunya ada pihak yang sentiasa meng'updated' nilai saham yang terkini di Felda-Felda... supaya mereka faham apa yang konon diperjuangkan oleh pemimpin UMNO/BN adalah suatu yang sia-sia dan merugikan mereka.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111