" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Monday, May 9, 2011

Penyegaran Dalam PAS Harus Bermula

Oleh Mohd Faris Zaini

Baru-baru ini, setelah selesai sahaja satu kenyataan akhbar, YB Dato’ Husam dikerumuni wartawan yang mahukan penjelasan YB Husam terhadap kenyataan beliau berkenaan pemerkasaan parti PAS beberapa hari sebelum itu. Beliau menjelaskan bahawa pandangannya kepada parti atas indikator pemerkasaan dalam dua aspek.

Pertama, memperkasa program media dalam PAS dan kedua, menggerakkan secara serius pimpinan pelapis. Beliau berpandangan, hari ini dua aspek itu adalah dilihat penting dalam memastikan parti akan terus bergerak ke hadapan, untuk revolusi politik berlaku di Malaysia, dengan Pakatan Rakyat memerintah di peringkat pusat.

Media dilihat sebagai medium utama penyebaran maklumat kepada rakyat dan pemerkasaan media secara “nyata yang berpijak di tanah” akan merancakkan lagi agenda parti. Kepimpinan pelapis pula adalah agenda sepanjang zaman yang perlu diluaskan dan dijanakan demi survival parti pada masa akan datang.

Kepimpinan itu diangkat kerana kelayakan dan kebolehan seseorang melaksanakan amanah dan tanggungjawab yang dipikul, bukan sekadar pandai untuk bercakap, kuliah dan sebagainya namun tidak mempunyai gagasan dan lemah dalam pengurusan dan ilmu kepimpinan. Pendekatan dakwah juga perlu mengikut zaman dan keperluan semasa.

Islam sendiri menggariskan dua elemen ataupun dua asas penting untuk melayakkan seseorang itu untuk diangkat sebagai pemimpin. Al-amanah (miliki sikap amanah terhadap kepimpinannya) dan al-qawiy (mempunyai kekuatan dan kemampuan untuk melaksanakan kepimpinannya). Ini keperluan asas. Belum lagi dibahaskan secara mendalam kriteria-kriteria yang khusus.

Saya amat bersetuju pemerkasaan aspek media ataupun penerangan, dan juga pembinaan pelapis ataupun pemerkasaan sistem perkaderan dalam Pas yang perlu diambil perhatian buat masa sekarang. Pas hebat dalam membina pengikut yang wala’ dan setia dalam perjuangan, namun harus diingat Pas juga sebuah harakah Islamiyyah yang merangkumi politik (siasah), dakwah dan juga tarbiyyah.

Oleh itu, penekanan aspek keperluan semasa juga amat-amat perlu terutamanya aspek media dan penerangan. PAS pada saya perlu memenangi kawasan majoriti Melayu dalam PRU 13 akan datang untuk menawan kerusi-kerusi ditandingi Umno terutamanya, namun adakah kawasan Melayu itu letaknya di kawasan bandar? Adakah di sana mereka sudah mendapat maklumat yang sebenarnya tentang Pas dan Pakatan Rakyat sendiri?

Sedangkan daripada analisis-analisis sebelum ini, yang kita dapati sama ada dari keputusan siri-siri PRK mahupun PRN Sarawak baru-baru ini, jelas sekali kawasan majoriti yang letaknya di luar bandar, akan memberi undi kepada BN kerana mereka tidak mendapat maklumat yang cukup. Berbanding di kawasan bandar, mereka lebih akses kepada maklumat dan media alternatif.

Mereka masih lagi bergantung kepada media cetak seperti akhbar arus perdana untuk mengetahui isu semasa dan maklumat, yang semestinya memberi berpihak kepada BN. Media elektronik seperti televisyen juga dikuasai pihak kerajaan kini, apatah RTM dan TV3 sendiri banyak memainkan isu-isu memburukkan Pakatan Rakyat.

Lihat sendiri kawasan-kawasan luar bandar di Kedah dan Selangor, adakah mereka yang kebanyakannya orang Melayu dan berada di kawasan yang sukar untuk mendapat akses internet, adakah mereka ini mengetahui tentang perubahan yang telah dilakukan Pakatan Rakyat (PR) yang memerintah negeri mereka sekarang? Jangan terkejut jika ada yang akan menjawab, mereka akan kembali mengundi BN pada PRU 13 akan datang.

Hampir 75% pengundi di bandar-bandar dan sub-bandar akan mengundi PR tidak kira dari parti mana, tetapi hampir 70% pengundi akan mengundi BN di kampung-kampung dan desa. Malah undi BN hampir 80% akan dimenangi oleh UMNO. Itulah sebab utama mengapa BN masih berjaya menang undi di luar bandar. Maka PAS perlu memenangi kawasan Melayu manakala DAP dan PKR memenangi kawasan Cina atau kawasan yang bercampur, jika mahu Pakatan Rakyat menawan Malaysia.

Jadi, secara ringkasnya golongan ini, akses kepada media-media alternatif sangat kurang. Mereka masih lagi ketinggalan terutamanya generasi yang lebih berusia. Golongan muda mungkin boleh kita katakan sebahagiannya sudah mendapat akses luas terhadap media-media alternatif yang ada. Dunia facebook, twitter, blog dan sebagainya sudah berada di hujung jari.

Persoalan sekarang, apakah jentera penerangan Pas sudah dipunyai oleh setiap kawasan dan cawangan? Lajnah IT Pas setiap kawasan sudah mempunyai kelengkapan dan kepakaran untuk membantu usaha Pas menguasai medium maya ataupun media-media alternatif yang ada? Paling mudah, blog Pas kawasan sentiasa dikemaskini ataupun tidak, dengan isu-isu setempat dan negeri??

Generasi muda kini lebih ke hadapan dalam hal-hal sebegini. Mereka lebih terbuka dalam menerima sesuatu maklumat. Mereka tidak hanya menerima dari media arus perdana semata-mata. Mereka akan mendapatkan maklumat dari media-media alternatif sebelum menilai sesuatu perkara.

Jadi, aspek pembinaan pelapis ataupun pemerkasaan sistem perkaderan dalam Pas yang perlu diambil perhatian buat masa sekarang. Selain mereka diserapkan dalam Briged Amal dan Pemuda, elok kiranya serampang dua mata dalam hal ini, golongan muda inilah sepatutnya diberi kepercayaan sekurang-kurangnya untuk membantu lajnah IT dan media, sama ada Pas kawasan atau Pemuda kawasan, pada peringkat permulaan.

Rata-rata anak muda kini terutama golongan atas pagar, menilai pimpinan-pimpinan parti yang ada sekarang. Contohnya mereka melihat kepimpinan Najib Razak (UMNO), Anwar Ibrahim (PKR), TG Hj. Hadi (PAS), Lim Kit Siang (DAP), Chua Soi Lek (MCA) dan sebagainya, adakah corak kepimpinan mereka mengambil kira pandangan golongan muda seperti mereka?

Contoh mudah, anak muda kini melihat dan membanding beza Setiausaha Agung parti-parti tersebut. Tengku Adnan Tengku Mansor dari UMNO, Saifuddin Nasution (PKR), Mustaffa Ali (PAS), Lim Guan Eng (DAP) dan dalam parti-parti lain juga, mereka melihat dan menilai. Mendepani dan bertepatan dengan aspirasi anak muda atau tidak?? Umur keempat-empat nama di atas ini pun sudah cukup menceritakan serba sedikit tentang pandangan anak muda terhadap mereka.

Dari sejarah PAS sendiri, Tuan Guru Nik Abdul Aziz seusia 37 tahun sudah diberi kepercayaan untuk menjadi Ketua Dewan Ulama’ Pas Pusat. Semasa Tuan Guru Dato’ Hj. Fadzil Noor menjadi Presiden Pas, banyak tenaga anak muda diketengahkan beliau. Contohnya, Ustaz Nasharuddin Mat Isa sendiri ketika itu menjadi Exco Dewan Pemuda, diangkat menjadi Setiausaha Agung Pas Pusat.

Kini adakah Pas mahu melangkah ke belakang lagi? Dato’ Hj. Fadzil Noor ketika itu sudah memandang berat soal kepimpinan pelapis anak muda dalam cabaran politik negara kita ini. Ironinya, survival PAS pada masa akan datang sangat penting, kepimpinan pelapislah sebagai kepimpinan pengganti kepada pimpinan sedia ada sekarang.

Jadi, jangan ditunggu bila tiba suatu masa, semua orang akan berbicara, siapakah bakal pengganti TG Nik Aziz dan TG Hj. Hadi bila mana mereka sudah tiada upaya untuk terus menerajui kepimpinan Pas nanti. Pemergian Tuan Guru Ustaz Fadzil Noor suatu ketika dahulu pun, sememangnya masih dirasai dan dirindui. Memang patah tumbuh silih berganti, namun pembinaannya harus bermula dari sekarang!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111