" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Sunday, December 11, 2011

Sukarnya Mencari Winnable Leader

Oleh eyman hykal

PENDEKATAN memilih winnable candidate atau calon boleh menang untuk bertanding dalam pilihanraya adalah satu strategi yang pragmatik. Calon yang ada rupa, ada gaya, dikenali dan disenangi ramai, lebih-lebih lagi kerana ringan mulut, tangan dan tulangnya adalah ciri-ciri calon boleh menang.

Meskipun pendekatan memilih calon boleh menang itu diuar-uarkan oleh Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak, perkiraan calon sebegitu akan juga menjadi faktor pemberat dalam memilih calon untuk parti- parti lain yang bertanding pada PRU13 kelak.

Bagaimana pun, calon boleh menang ini, walaupun boleh menjadi wakil rakyat kerana mempunyai wajah atau peribadi yang bagus, ia masih belum mencukupi kehendak sebenar pemilih yang mahukan lebih daripada itu. Seseorang calon boleh menang mungkin disenangi dan dikenali dalam situasi yang harmoni. Tetapi ketokohan mereka yang sebenar perlu juga menyerlah sebagai pembela, penyuara dan seterusnya pejuang kepada pengundi dalam persekitaran dan suasana yang mencabar selepas memenangi kerusi yang ditandingi.

Justeru itu, ciri-ciri seseorang winnable candidate masih belum holistik karakternya jika dia tiada nilai tambah sebagai winnable leader. Ciri-ciri winnable leader inilah yang lebih sukar ditemui pada hari ini. Malah, (maaf cakap), mereka yang menjadi pemimpin yang telah menang pun ramai yang kini menampakkan tanda-tanda mereka bakal menjadi losing candidate sekiranya bertanding lagi!

Winnable leader, sebagai pemimpin mestilah duduknya di hadapan, bukan di belakang bersama pengikut, ataupun lebih buruk lagi, bersembunyi di belakang pengikutnya. Pemimpin boleh menang mestilah mempunyai karakter yang lebih handal daripada mereka yang dipimpin.

Dalam apa sahaja isu yang diperkatakan, dialah yang tampil sebagai jurubicara. Dalam apa jua pemikiran, pendapat dan hujah yang diutarakan, pandangannya mestilah lebih jauh dan belum terjangkau dek akal pengikutnya. Dalam apa juga nilai, idealisme dan falsafah yang dianuti, pegangannya perlu lebih kental daripada orang yang di sekelilingnya. Sehinggakan pegangannya bukan sahaja menjadi panduan dan penyuluh pengikut, malah sukar diperkotak-katik dan diperlekeh oleh musuh politiknya.

Pemimpin boleh menang mesti bertanggungjawab, bukan bertanggungsoal! Maknanya kerjanya bukan semata-mata menyoal dan mempersoalkan apa sahaja yang dibuat oleh orang lain. Tetapi, pemimpin boleh menang perlu punyai jawapan kepada apa yang dipersoalkannya. Dia lebih bijak jika bertanya sesuatu bukan kerana tidak tahu, sebaliknya kerana ingin tahu samada jawapan orang yang ditanya itu lebih baik daripada jawapan yang ada di dalam kotak fikirannya.

Winnable leaders atau pemimpin boleh menang juga adalah pemimpin yang bersedia untuk menjawab apabila disoal. Bukannya senyap sepi ketika pelbagai soalan bersimpang-siur ditujukan kepada dia dan kerjanya. Ataupun menyuruh orang lain untuk menjawab bagi pihaknya. Lebih buruk lagi bila dia memperlihatkan seolah-olah bertanya itu satu dosa hingga mempersalahkan pula mereka yang bertanya.

Pemimpin boleh menang mestilah berani untuk berbeza daripada orang lain. Dia berani menyatakan benci kepada apa yang pengikutnya suka atau suka kepada apa yang pengikutnya benci dengan pendekatan wasatiyyah iaitu keseimbangan yang optima. Dia berkawan dengan musuhnya di hadapan para pengikutnya agar pengikutnya tahu bermusuh itu hanya dalam pertandingan bukannya dalam kehidupan. Dia sama sekali tidak berkawan dengan musuhnya secara sembunyi-sembunyi di belakang para pengikutnya.

Bila tiba waktunya, pemimpin boleh menang itu mudah sekali berundur kerana tahu bukan dia sahaja yang boleh menjadi pemimpin boleh menang. Rayuan pengikutnya agar dia terus memimpin akan didengar dan ditolak dengan baik. Tidak langsung menggunakan alasan dia mesti terus pemimpin kerana pengikut merayunya agar terus mengepalai perjuangan. Pemimpin yang membuat keputusan kerana desakan pengikutnya membenarkan dirinya jatuh ke taraf pengikut pula. Pemimpin begini sudah hilang aura pemimpin boleh menang.

Yang penting, dalam apa jua tindakannya, pemimpin boleh menang sentiasa mempamerkan ketenangan walau berdepan dengan badai menggila kerana dia sentiasa bertimbang rasa ~ menimbang dengan fikiran dan merasa dengan hati sebelum melangkah

http://maafcakap.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111