" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Monday, October 24, 2011

Ramai Muslim tak kuasai ilmu agama

Oleh USTAZ ZAINUDIN HASHIM

ISLAM adalah cara hidup serba sempurna yang ditinggalkan oleh baginda Rasulullah s.a.http://thisrestlesspilgrim.files.wordpress.com/2011/01/islam.jpgw sejak 14 abad yang lalu. Tidak ada keterangan daripada baginda yang menghalang seseorang Muslim itu mendalami apa sahaja bidang ilmu selagi ia boleh dimanfaatkan kepada diri sendiri dan orang ramai termasuklah ilmu ‘Teknologi Maklumat’.

Sama ada ilmu-ilmu yang bersifat keagamaan ataupun ilmuilmu yang dikategorikan oleh para ilmuan sebagai ilmu akademik/ duniawi dan sebagainya seperti sains, fizik, kaji hayat, biologi, matematik dan ilmu alam selagi mana ia boleh dimanfaatkan buat masyarakat adalah juga dikira sebagai ilmu agama.

Malah baginda s.s.w ada menegaskan dalam sebuah hadis yang bermaksud : “Sesiapa yang mahukan (kejayaan) di dunia ini, maka hendaklah dia berilmu, jika dia mahukan (kejayaan) di akhirat, maka hendaklah dia berilmu dan jika dia mahu kedua-duanya (dunia dan akhirat), maka hendaklah dia juga berilmu.”

Jelas daripada penjelasan baginda, menunjukkan betapa baginda mengambil perhatian berat terhadap penggarapan ilmu, terlebih lagi dalam konteks hari ini di mana ramai di kalangan orang Islam semakin jauh daripada penguasaan ilmu-ilmu agama yang mampu menjana diri mereka manusia berguna buat agama mereka sendiri, negara mahupun bangsa.

Sedangkan ilmu-ilmu agama seperti ilmu tafsir al-Quran serta tajwidnya, ilmu hadis, Sirah Nabi, fiqh, ilmu tauhid (akidah) dan cabang ilmu-ilmu Syariah serta Usuluddin adalah asas yang mesti dikuasai, didalami serta dilaksanakan oleh mereka yang bergelar Muslim, sama ada lelaki ataupun perempuan, namun hakikat ini tidak berlaku kepada umat Nabi Muhammad pada zaman mutakhir ini.

Kelas fardu ain lengang Kekurangan hadirin untuk mempelajari ilmu-ilmu fardu ain di masjid-masjid atau surau-surau disebabkan banyak faktor, sama ada kerana pihak pengurusan masjid yang tidak efisyen, teknik pembelajaran yang tidak selesa atau mantap, kelengkapan yang tidak mencukupi atau terdapat persoalan yang tidak mungkin terjawab? Kenapa jadi demikian, sedangkan program-program lain yang bersifat hiburan mendapat tempat di hati manusia pada hari ini, di mana silapnya?.

Justeru dalam hal ini, Allah SWT menjelaskan bahawa hati manusia memang cenderung kepada yang jahat terlebih dahulu, kemudian baru cenderung kepada yang baik, hati yang jahat itu hasil daripada penyingkiran manusia kepada program-program bersifat ilmiah, apatah lagi kelas-kelas ilmu agama.

Merekalah yang bertanggungjawab merosakkan hati mereka sekali gus menjauhkan diri daripada Allah SWT yang telah mencipta mereka, sebagai contoh apabila seorang Muslimah yang tidak menguasai ilmu agama, sanggup menukar ciptaan Allah yang ada pada dirinya dengan memerahkan rambut, tidak bertudung, mencukur bulu kening, bersolek dan sebagainya, tidakkah semua tindakan itu mencabuli larangan Allah, tidakkah ia dinamakan sebagai penentangan secara berani terhadap-Nya, kenapa, sebab tidak ada ilmu agama dalam diri.

Muslim jauh daripada roh dan ruang lingkup agama Apabila ilmu agama tidak lagi menjadi pegangan, teras atau asas dalam kehidupan Muslim, maka segala tindakan yang dilakukan itu bukanlah mencerminkan amalan yang diterima di sisi Allah SWT, malah ia memperlihatkan kedangkalan manusia itu kerana tidak mahu berusaha menjadi Muslim yang terbaik di sisi Allah SWT.

Tidak hairanlah bercambahnya golongan remaja Muslim yang dikaitkan dengan kumpulan mat rempit, bersaing untuk glamour dalam bidang seni hiburan atau sukan tanpa perlu bertungkus lumus dalam bidang pengajian, terlibat dalam kes-kes juvana seperti seks bebas, pembunuhan, rompakan, penipuan dan bermacam-macam lagi.

Mereka tidak dibiasakan dengan elemen-elemen agama seperti adab-adab ketika berhadapan dengan orang yang lebih tua, adab makan, adab tidur, adab membuang air besar atau kecil (khususnya di tandastandas awam), adab berjiran, adab pergaulan antara lelaki dan perempuan, adab bercakap dengan sopan dan sebagainya, semuanya hanya tinggal di dalam kitab-kitab yang berhabuk tanpa disentuh oleh pemiliknya.

Kalaupun mereka menunaikan solat, mereka tidak diajarkan dengan amalan toma’ninah, mereka yang tidak menguasai ilmu tajwid dan fiqh. Mereka menghabiskan solat secara ekspres, solat Isyak empat rakaat dilakukan dalam tempoh 2-3 minit, mereka banyak menghabiskan masa di kedaikedai kafe siber, menonton pertandingan sukan, menonton rancangan hiburan, sanggup habiskan masa untuk chating menerusi internet, tetapi tidak sanggup menghabiskan masa untuk agama Allah seperti duduk lama sedikit mendengar kuliah dan sebagainya.

Apakah ini jenis remaja yang diinginkan oleh Islam bagi menjadi bentengnya dari serangan musuhmusuh yang datang dari pelbagai penjuru, sedangkan mereka juga tidak kenal siapa musuh mereka sebenarnya, malah terdapat di kalangan mereka menampilkan diri dengan pakaian yang dipakai oleh pihak musuh.

Kenapa dan kenapa, tidak lain kerana diri mereka tidak terbiasa atau dengan lain perkataan tidak menghubungkan diri dengan ilmu-ilmu agama, maka segenap tindakan langsung tidak mencerminkan dirinya sebagai Muslim yang benar-benar komited kepada agama dan sedia berkorban kerananya. Peranan ilmu-ilmu fardu ain dalam menjana peribadi Muslim sebenar

Ilmu Fiqh:

Satu disiplin ilmu yang menekankan aspek luaran/ lahiriah Muslim dengan amalan-amalan harian seprti solat, puasa, haji, zakat dan sebagainya.

Ilmu Akidah:

Satu disiplin ilmu yang menekankan persoalan dalaman/ batin khususnya yang berkaitan secara langsung kepercayaan dan hubungan Muslim dengan Allah.

Ilmu Tasawwuf:

Satu disiplin ilmu yang menekankan persoalan hati dari sudut ketenangan, kesempurnaan dan pemurniaannya.

Ilmu Tafsir:

Satu disiplin ilmu yang menyediakan bahan ayatayat al-Quran dalam pelbagai pendekatan dalam kehidupan harian Muslim.

Ilmu Hadis:

Satu disiplin ilmu yang membekalkan motivasi ke arah penjanaan Muslim hakiki.

Ilmu Sirah Nabi:

Satu disiplin ilmu yang menyediakan kefahaman menyeluruh bagi menyelesaikan masalah diri, masyarakat, negara dan lain-lain.

Jom riadah bersama keluarga dan teman-teman

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111