" Ya Allah! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah….Ya Tuhan Ku turunkanlah bantuan mu kali ini kepada orang orang dizalimi, hancurkanlah regim UMNO dan sekutu-sekutunya. Amin"
Image and video hosting by TinyPicsila hubungi Ust Syed untuk keterangan lanjut - 019 5121274

Tuesday, November 1, 2011

Gerakkan golongan muda melalui laman sosial

Oleh Zulkifli Yahaya

AHLI Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah yang memegang portfolio ICT, Dr Ismahttp://www.techxav.com/wp-content/uploads/2010/03/facebook-guide1.jpgil Salleh dijadualkan membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Mobilisasi Media Sosial Dalam Mempengaruhi Generasi Muda’ di Persidangan ICT dan Media Baru yang dianjurkan oleh Lajnah ICT PAS Pusat.

Malangnya penerbangan Dr Ismail ke Tanah Suci diawalkan berbanding yang dijadualkan sebelumnya menyebabkan beliau terpaksa mencari pengganti di kalangan Exco.

Beberapa Exco menolak kerana ada komitmen, manakala yang tiada komitmen pula menolak kerana ICT bukan ’bidang’ mereka. Akhirnya tugas tersebut terbeban kepada saya yang mengambil alih tugas Dr Ismail sebagai pembentang.

Hari ini ICT masih belum menjadi bidang semua orang, tetapi peranan ICT dalam merubah dan memandu pemikiran manusia sangatlah penting.

Dalam struktur organisasi PAS, banyak entiti yang meletakkan ICT berada di bawah Lajnah Penerangan dan Dakwah.

Jika diletakkan berasingan pun, pengerusinya bukanlah orang yang penting sangat dalam organisasi parti. Adakah kerana ICT masih belum dianggap penting?

Dalam tempoh empat dekad yang lalu, dunia telah melihat perkembangan mendadak yang telah berlaku dalam industri komputer, teknologi maklumat dan juga telekomunikasi.

Dalam tempoh tersebut, sebahagian besar daripada kehidupan kita telah dipengaruhi oleh aspek teknologi maklumat yang membolehkan maklumat disimpan dan diakses dalam kuantiti yang besar serta pantas dan ia merupakan satu aktiviti yang global.

Kejayaan media sosial seperti Facebook dalam dunia ICT ialah keupayaan menyebarkan maklumat dalam masa yang pantas.

Hari ini Facebook dan twitter benar-benar menjadi ‘akhbar, radio dan televisyen’ bergerak bagi segolongan anggota masyarakat yang menatapnya seperti menikmati sarapan, makan tengah hari atau malam.

Menurut fakta terkini, Malaysia berada di tangga yang ke-5 di Asia mempunyai sehingga 12 juta pengguna Facebook aktif.

Jika 60 peratus adalah daripada golongan belia, maka belia atau generasi muda Malaysia yang ‘menghuni’ di Facebook kini berjumlah 7.2 juta orang! Ia berdasarkan angka mutlak.

Jika dilihat pada penggunaan berdasarkan peratus penduduk pula, Malaysia menduduki tangga ke-7 selepas Kanada, Amerika Syarikat, United Kingdom, Chile, Australia dan Turki; iaitu kira-kira 35.6 peratus.

Di Mesir, pemegang akaun Facebook hanya kira-kira sembilan peratus tetapi Hosni Mubarak tumbang dengan revolusi yang digerakkan oleh Facebook. Ia adalah berita yang sangat baik bagi aktivis siber di Malaysia.

Kelebihan media sosial ialah kerana ia diakses oleh majoriti golongan muda. Di Malaysia, generasi berumur 15 hingga 39 tahun ialah seramai 11,614,735 orang atau 43 peratus.

Sehingga Disember 2010, seramai 11,811,452 orang generasi muda yang berusia 21 tahun ke atas sudah berdaftar SPR. Pengundi yang berusia 21 hingga 39 tahun mencecah 40 peratus.

Statistik yang ada menjadikan golongan muda kelompok yang penting untuk diberi perhatian kerana ia berkait rapat dengan masa depan negara.

Generasi muda mempunyai pakej berikut; menghormati antara satu sama lain, rajin belajar, bersemangat dan bertenaga, berpengetahuan mengenai matlamat, objektif dan halatuju organisasi, berkebolehan melaksanakan peraturan dan prosedur, kreatif dan inovatif dalam gerak kerja, cekap melaksanakan amanah, berani kerana ilmu dan amal, bertanggungjawab, menghormati antara satu sama lain, rajin belajar, bersemangat dan bertenaga, berpengetahuan mengenai matlamat, objektif dan halatuju organisasi, berkebolehan melaksanakan peraturan dan prosedur, kreatif dan inovatif dalam gerak kerja, cekap melaksanakan amanah, berani kerana ilmu dan amal dan bertanggungjawab.

Dalam pembentangan tersebut saya menekankan supaya setiap kawasan menggerakkan semua aktivis laman sosial mereka dengan betul dan bersungguhsungguh.

Terlalu ramai penyokong Pakatan Rakyat yang bersemangat memerangi BN; tetapi hanya membazir tenaga dan masa dalam jaringan sosial dalam kerja yang nampaknya bersungguh tapi hakikatnya hanya ‘merosakkan’ sokongan terhadap Pakatan Rakyat di samping terdapat segolongan besar lagi yang malas memanfaatkan peluang menyebarkan maklumat secara mudah yang terhidang dalam Facebook dan twitter.

Semua itu perlu diuruskan dan dibuat pembetulan di peringkat kawasan. Ia sepatutnya tidak bermula dan berakhir di medan siber tetapi penyebaran maklumat mestilah dikeluarkan ke alam nyata melalui pelbagai kaedah.

Percayalah jika semua tenga sukarelawan aktivis media social ini digerakkan menyebarkan maklumat dengan aktif di medan maya, maka ia menjadi kuasa yang lebih kuat daripada revolusi di Mesir dalam menumbangkan ‘rejim tua’ bernama Barisan Nasional.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Seksyen 111